نخست وزیر دولت نجات ملی یمن گفت، چانه زنی سازمان ملل با صنعاء بر سر مسائل انسانی توجیهی ندارد.

به گزارش مرور نیوز، « عبدالعزیز بن حبتور» نخست وزیر دولت نجات ملی یمن تلاش های سازمان ملل و ائتلاف متجاوز سعودی برای معامله و چانه زنی بر سر پرونده انسانی در یمن و ارتباط دادن آن با پرونده های نظامی و سیاسی را مردود دانست و تاکید کرد که حقوق انسانی قابل چانه زنی نیست.

وی در گفت‌وگو با فرانس 24 تاکید کرد: متاسفانه سازمان ملل از سوی کشورهای متجاوز تحت فشار است. توجیهی برای چانه زنی با یمن بر سر مسائل انسانی وجود ندارد. برخورداری از زندگی شرافتمندانه حق مشروع ملت یمن است و آنها حق دارند دارو بگیرند و در بیمارستان‌ها درمان شوند.

بن حبتور گفت: تجاوز عربستان سعودی و امارات  علیه یمن در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. این حملات، مدارس، بیمارستان‌ها، و مجالس عروسی و عزا را هدف گرفته و در تازه‌ترین مورد هم که زندانی در شهر صعده بمباران شد و همچنان غیرنظامیان در حملات شبانه روزی ائتلاف کشته می‌شوند.

بن حبتور درباره رزمایش دریایی متجاوزان علیه یمن با مشارکت رژیم صهیونیستی در دریای سرخ نیز گفت: این رزمایش‌ها بیانگر دیدگاه راهبردی کشورهای برگزار کننده آن است. آنها می‌خواهند همه منطقه را بترسانند و ما هم بخشی از این منطقه هستیم.

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن گفت: کشورهای متجاوز می‌خواهند به ما بگویند جهان غرب با ماست و آنها پول در اختیار دارند و سلاح و مهمات خریداری می‌کنند. این فقط یک نوع ارعاب است. آنها می‌خواهند بگویند که دریای سرخ با پشتیبانی آمریکا یک دریاچه اسرائیلی-سعودی است.

بن حبتور درباره خبرهای حاکی از توافق اولیه بر سر نفتکش صافر که از چهار سال پیش در ساحل بندر عین عیسی در الحدیده لنگر انداخته گفت: به تازگی صنعاء طرحی را در خصوص کشتی به سازمان ملل ارائه داده و منتظر پاسخ به این طرح هستیم.

نفتکش صافر حدود پنج سال است که در نزدیکی بندر رأس عیسی در استان الحدیده یمن لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است.

مسؤولان دولت نجات ملی یمن  پیش‌تر نسبت به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی هشدار دادند و گفتند که به علت فرسوده بودن وضعیت نفتکش صافر و احتمال نشت مجدد نفت از این کشتی، تهدید بیشتری برای یمن و منطقه محسوب می‌شود.