وزیر خارجه آمریکا گفت موضع روسیه که در واکنش مسکو به پیشنهادات واشنگتن درخصوص امنیت در اروپا منعکس شده است، با اصول اصلی و بنیادین آمریکا در تضاد است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی در مونیخ اظهار کرد: طرف روسی با واکنشش به مواضع خود ادامه می‌دهد؛ مواضعی که با اصول اولیه ما (آمریکا) و هر آنچه که ما نسبت به آن متعهد هستیم، در تضاد است. وقتی صحبت از بستن درهای باز ناتو یا بازگرداندن این ائتلاف به مواضع قبل ۱۹۹۷ می‌شود، پاسخ منفی است.

وی افزود: زمانی که صحبت از پیدا کردن راه‌هایی جهت ایجاد اعتماد، کاهش خطرات، پیگیری کنترل تسلیحات و یا حتی وقتی صحبت از استقرار تسلیحات هسته‌ای و نیروها براساس یک مبنای متقابل می‌شود، گام‌هایی وجود دارد که می‌تواند امنیت دسته جمعی را تقویت کند، بنابراین در این مواقع پاسخ مثبت است.

آنتونی بلینکن تاکید کرد: سوال اصلی این است که در واقع روسیه به دنبال چه چیزی است؟ آیا به دنبال رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروعی که ما داریم است یا به دنبال بازسازی امپراتوری شوروی؟ یا به جز این مسئله، آیا به دنبال بازگرداندن نوعی نفوذ است؟ اگر این موارد همان چیزی است که ما درخصوص آن صحبت می‌کنیم، پس در نتیجه چیز زیادی برای کار کردن بر روی آن وجود ندارد.

در اواخر سال ۲۰۲۱، از آنجایی که ناتو از خاک اوکراین برای اهداف نظامی خود استفاده می‌کرد، مسکو از آمریکا و ناتو خواست تا اسنادی را جهت تضمین‌های امنیتی روسیه امضا کنند و از این ائتلاف (ناتو) خواست تا گسترش خود را به سمت شرق متوقف کند. این درخواست‌ها موجب شد تا بارها گفت‌وگو میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن انجام شود، اما با این حال هنوز هیچ توافقی اعلام نشده است.