به گفته رئیس جمهور اوکراین، کی‌یف شبانه روز برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا برای جدا کردن روسیه از سوئیفت مبارزه کرد.

به گزارش مرور نیوز، پس از آنکه کشور‌ها دسترسی روسیه به سوئیفت قطع شد، رئیس جمهور اوکراین در پیامی اعلام کرد که کی‌یف شبانه روز جنگید تا اتحادیه اروپا را متقاعد کند تا روسیه را از سوئیفت جدا کند. 

به گزارش راشاتودی، ولودیمیر زلنسکی در پیام خود گفت: «دیپلمات‌های ما شبانه روز و با اراده مبارزه کردند تا همه کشور‌های اروپایی بر روی یک تصمیم قوی و منصفانه برای قطع ارتباط روسیه از شبکه بین بانکی بین المللی توافق کنند.»

او در ادامه با اعلام اینکه این پیروزی متعلق به اوکراین است، اظهار داشت که این تصمیم میلیار‌ها میلیار‌ها دلار برای روسیه ضرر خواهد داشت.

اندکی پس از آن‌که رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد دارایی‌های بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد، آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، آلمان و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت جدا کردند. در بیانیه مشترک این کشور‌ها آمده است: «ما متعهد به اعمال اقداماتی هستیم که بانک مرکزی روسیه را از استفاده از ذخایر خارجی خود باز دارد.»

پیش از این تصمیم، رئیس جمهور اوکراین در جدیدترین پیام خود اعلام کرد که در خصوص اعمال محدودیت در زمینه شبکه سوئیفت برای روسیه اجماع وجود دارد.

دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه، روز گذشته اعلام کرد که در واکنش به انسداد پول‌های شهروندان و شرکت‌های روسی در خارج از این کشور، در اقدامی متقابل منابع مالی خارجی‌ها و شرکت‌های خارجی در روسیه را مسدود خواهد کرد.