رئیس شورای اروپا اعلام کرد، عضویت اوکراین در این نهاد و تقویت توافق همکاری با این کشور به بحث گذاشته می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا روز دوشنبه اعلام کرد، عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به بحث گذاشته می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، میشل با اشاره به مذاکره پیش‌رو میان مقامات اوکراین و روسیه در بلاروس گفت: «در هر صورت این جلسه تشکیل خواهد شد».

این مقام ارشد اتحادیه اروپا متذکر شد، این نهاد در حال حاضر توافق همکاری «بسیار قدرتمندی» با اوکراین دارد که می‌توان آن را تقویت کرد.

«اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا نیز روز گذشته در این‌باره گفت: «قطعاً آن‌ها به ما تعلق دارند. آن‌ها یکی از ما هستند و ما خواستار ورود آن‌ها هستیم».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم امروز (دوشنبه) قرار است با وزرای دفاع این اتحادیه برای بررسی وضعیت اوکراین نشست داشته باشد.

بورل روز یکشنبه اعلام کرد: «وزرای شورای امور خارجه اروپا پیشنهاد مطرح شده درباره استفاده از "تسهیلات صلح اروپا" برای تأمین تسلیحات مرگبار برای ارتش اوکراین و چگونگی تسهیل هماهنگی کشورهای مربوطه را به بحث می‌گذارند»

وی در یک نشست خبری بعد از نشست اضطراری ویدئو کنفرانسی وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین گفت: اعضای اتحادیه اروپا با ارسال ۴۵۰ میلیون یورو سلاحهای کشنده به اوکراین موافقت کردند. اتحادیه اروپا همچنین قرار است ۵۰ میلیون یوروی دیگر سلاحهای غیرمرگبار، سوخت و تجهیزات محافظتی به اوکراین ارسال کند.

اعلام بررسی عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در حالی صورت می‌گیرد که کی‌یف بارها تلاش کرده بود به این بلوک ملحق شود. اوکراین علاوه بر اتحادیه اروپا، برای عضویت در ناتو نیز تلاش‌های ناکام زیادی داشته است.

مقامات ناتو از یک سو اعلام کرده‌اند این پیمان نظامی در قبال اوکراین «سیاست درهای باز» را دنبال می‌کند اما در عمل طی سال‌های گذشته رقبتی به عضویت اوکراین نداشته‌اند.

علاوه بر اوکراین، ترکیه نیز طی سال‌های گذشته بارها عضویت در اتحادیه اروپا را خواستار شده اما تاکنون در این زمینه موفقیتی نداشته است.