رئیس‌جمهور آمریکا در اولین نطق سالانه خود در کنگره گاف داد و مردم اوکراین را مردم ایران خطاب قرار داد.

به گزارش مرور نیوز،‌ جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل گاف‌های متعدد در اظهاراتش مورد تمسخر رسانه‌ها قرار گرفته است، در اولین سخنرانی «وضعیت کشور» آمریکا در کنگره، باز هم گاف داد و مردم اوکراین را به اشتباه مردم ایران خطاب کرد.

خبرگزاری روسی تاس در این خصوص گزارش کرد، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شب گذشته (سه شنبه به وقت محلی و بامداد امروز چهارشنبه به وقت تهران) در کنگره کشورش به اشتباه اوکراینی‌ها را ایرانی خطاب کرد.

وی در این خصوص گفت: «[ رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر] پوتین شاید با تانک‌ها، کی‌یف را محاصره کند اما هرگز نمی‌تواند قلب و روح مردم ایران را تسخیر کند».

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سخنرانی «وضعیت کشور» آمریکا یا همان نطق سالانه در کنگره آمریکا با لحنی تند از عملیات نظامی ویژه روسیه انتقاد کرد و گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با صدور دستور عملیات نظامی به اوکراین، «به شدت اشتباه محاسباتی کرد و و تلاش دارد تا پایه‌های جهان آزاد را متزلزل کند».

بایدن به طور غیرمستقیم پوتین را دیکتاتور خطاب کرد و گفت: «در سراسر تاریخ ما این درس را آموخته‌ایم که وقتی دیکتاتورها برای تهاجم‌های خود هزینه نپردازند، هرج و مرج بیشتری را موجب می‌شوند».

وی ادامه داد: «جنگ پوتین با قصد قبلی و بی‌دلیل بوده است زیرا رئیس‌جمهور روسیه تلاش‌های دیپلماتیک را رد کرد و فکر کرد که غرب و ناتو پاسخ نمی‌دهند».

رئیس‌جمهور ایالات متحده سپس تأکید کرد که رئیس‌جمهور روسیه باید هزینه بپردازد و گفت: «پوتین خشونت و هرج و مرج به راه انداخته است اما در عین حال که دستاوردهایی را در میدان نبرد به دست می‌آورد، در طولانی‌مدت هزینه‌ بالایی را پرداخت خواهد کرد».

رئیس‌جمهور آمریکا با طرح این ادعا که پوتین منزوی شده است، گفت: «[پوتین] فکر می‌کرد می‌تواند وارد اوکراین شود و جهان نیز خود را از این موضوع کنار بکشد اما در عوض با دیواری از قدرتی که تصورش را نمی‌کرد، روبه‌رو شد».

بایدن در خصوص مشارکت در حمایت از کشورهای عضو ناتو گفت: «ما نیروهای زمینی، اسکادران‌های هوایی و استقرار کشتی‌ها را برای محافظت از کشورهای ناتو از جمله لهستان، رومانی، لتونی، لیتوانی و استونی و....بسیج کرده‌ایم و همانطور که شفاف گفتم، ایالات متحده و همپیمانان ما با تمامی نیروی قدرت جمعی ما، از هر وجب از قلمرو که قلمرو ناتو است دفاع خواهد کرد».

وی ادامه داد: «مردم اوکراین، مقاومت مقتدرانه‌ای در مقابل نیروهای روسیه از خود نشان دادند و همه مردم به سرباز تبدیل شدند. امروز با عزمی تسلیم ناپذیر با یکدیگر ملاقات می‌کنیم و همیشه آزادی بر استبداد پیروز است».

رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: «جهان آزاد، کشورهای اروپایی و حتی کشورهایی چون سوئیس تحریم روسیه را شروع کرده‌اند. ما و متحدانمان تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم و دسترسی این کشور به فناوری های مدرن را مسدود می‌کنیم».

بایدن سپس از تصمیم برای بستن حریم هوایی آمریکا بر روی پروازهای روسیه توضیح داد: «من ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی بر فراز حریم هوایی آمریکا را اعلام می‌کنم پس بیایید به کاری که متحدانمان انجام داده‌اند بپیوندیم».

وی با این حال گفت که آمریکا در جنگ با روسیه مشارکت نمی‌کند و ادامه داد: «نیروهای ما در هیچ جنگی با روس‌ها شرکت نخواهند کرد اما نیروهای ما مانع از پیشروی روس‌ها به سمت غرب به سوی دیگر کشورهای اروپایی می‌شوند».

رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با تحمیل فشار اقتصادی به روسیه گفت: «ما و همپیمانانمان در حال تحریم شدید روسیه و مسدود کردن دسترسی این کشور به فناوری مدرن هستیم. من اقدامات سختگیرانه ای انجام داده ام تا اطمینان حاصل کنم که تحریم های ما اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد.

وی همچنین ادامه داد: «ما در حال قطع ارتباط بزرگترین بانک‌های روسیه از سیستم مالی بین‌المللی هستیم. کشورهای اروپایی در مجازات روسیه به خاطر حمله به اوکراین متحدتر و مستحکم‌تر شده‌اند».

پوتین روز پنجم اسفند ماه در واکنش به تحرکات غرب در مرز روسیه، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و با گذشت یک هفته از این عملیات، کشورهای غربی نه تنها برای کاهش تنش‌ها اقدامی نکرده‌اند بلکه تلاش کرده‌اند با اعمال فشار به روسیه، این کشور را در جهان منزوی کنند.