به گفته قانونگذاران مطلع در واشنگتن، رئیس جمهوری اوکراین شنبه با بیش از ۳۰۰ تن از اعضای کنگره آمریکا صحبت کرده و از آن ها درخواست کرد تا واردات نفت از روسیه را تحریم کرده و جنگنده‌های بیشتری برای کی‌یف بفرستند.

به گزارش مرور نیوز، به گفته قانونگذاران مطلع در واشنگتن، رئیس جمهوری اوکراین شنبه با بیش از ۳۰۰ تن از اعضای کنگره آمریکا صحبت کرده و از آن ها درخواست کرد تا واردات نفت از روسیه را تحریم کرده و جنگنده‌های بیشتری برای کی‌یف بفرستند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این جلسه از طریق برنامه "زوم" انجام شد و اولین مرتبه از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با اعضای دو مجلس کنگره آمریکا (سنا و مجلس نمایندگان) صحبت می‌کرد.

به گفته قانونگذاران آمریکایی مطلع، زلنسکی در جریان این تماس "به شدت جسورانه" صحبت کرد. او به این قانونگذاران گفت که ممکن است این آخرین باری باشد که او را زنده می‌بینند. او ماه گذشته هم در رایزنی با رهبران اتحادیه اروپا اظهارات مشابهی مطرح کرده بود.

زلنسکی لیست بلند بالایی از درخواست‌هایش را مطرح کرد، از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین. دولت‌های غربی اما بارها این ایده را رد کرده و آن را غیر ممکن دانسته‌اند. آنها اشاره می‌کنند که با چنین تصمیمی، خطر درگیری مستقیم میان ناتو و نیروهای روسیه به وجود می‌آید.

جیم هایمز، از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به زلنسکی گفت: او قدرتمند ایستاده است اما برای کمک بیشتر التماس می‌کرد. هواپیما، تحریم نفت، ادامه کمک نظامی.

همچنین سناتور دن سالیوان جمهوری‌خواه گفت که زلنسکی به قانونگذاران آمریکایی تاکید داشت، تحریم نفت روسیه "حتی قدرتمندتر" از بیرون کردن برخی از بانک‌های روسیه از سیستم مالی سوئیفت است.

طی روزهای گذشته، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکایی فشار را بر کاخ سفید بیشتر کرده‌اند تا واردات محصولات انرژی از روسیه را منع کنند، آن هم در شرایطی که کارشناسان معتقدند چنین حرکتی عمدتا نمادین خواهد بود.

به گفته قانونگذاران مطلع، ولودیمیر زلنسکی همچنین در تماس روز شنبه بر لزوم دریافت هواپیماها و پهپادهای بیشتر در صورت عدم ایجاد منطقه پرواز ممنوع تحت رهبری ناتو تاکید می‌کرد. این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که لهستان، بلغارستان و اسلواکی گفتند جنگنده به اوکراین اعزام نخواهند کرد.

بن ساسه، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی پس از این جلسه در بیانیه‌ای گفت: پیام زلنسکی ساده است؛ "یا آسمان را ببندید، یا هواپیما بدهید." اجازه بدهید درباره موضع خودمان شفاف‌سازی کنم؛ منطقه پرواز ممنوع به معنای آن است که خلبان‌های آمریکایی وارد جنگ با جنگنده‌های روسیه و پدافندهای هوایی شوند و این نبردی میان قدرت‌های هسته‌ای است که ممکن است به سرعت از کنترل خارج شود. ایالات متحده قطعا باید برای اوکراینی‌ها هواپیما، بالگرد و وسایل هوایی بدون سرنشین بفرستد.

همچنین سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در گفت‌وگو با زلنسکی قول داد که او و سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه آمریکا "با جدیت روی تلاشی دو حزبی برای تایید فوری ۱۰ میلیارد دلار بسته کمکی به اوکراین که دولت بایدن درخواست آن را داده" کار کنند.

چاک شومر در بیانیه‌ای گفت: رئیس جمهور زلنسکی نومیدانه التماس می‌کرد که کشورهای شرق اروپا هواپیماهای ساخت روسیه را در اختیار اوکراین قرار دهند. به شدت به اینگونه هواپیماها نیاز هست. و من هر آنچه بتوانم برای کمک به این دولت برای تسهیل انتقال آنها کمک می‌کنم.

در جریان این تماس، زلنسکی همچنین از دولت‌های غربی تقاضا کرد که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کنند. به گفته دو منبع مطلع، او در صحبت‌هایش همچنین گلایه‌مند گفت که اگر تحریم‌هایی که اکنون دولت بایدن و دیگر دولت‌های غربی اعمال کرده‌اند در پاییز به اجرا در می‌آمد، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.