منابع عبری زبان فاش کردند ارتش اسرائیل از نخست وزیر این رژیم خواسته تا نسبت به جنگ میان اوکراین و روسیه مواضع بی‌طرفانه اتخاذ کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از عربی۲۱، پس از آنکه روسیه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد، فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی از نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل خواستند مواضع بی‌طرف نسبت به این جنگ اتخاذ کند.

به گفته منابع عبری زبان، این درخواست به دلیل ترس از تاثیر موضع حمایتی اسرائیل از کی‌یف بر وضعیت امنیتی سوریه و حملاتی است که ارتش اسرائیل به آنجا با هماهنگی روسیه انجام می‌دهد.

براساس اظهارات دو فرمانده ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی؛ سیاست بی‌طرفی نسبت به جنگ اوکراین و روسیه، سیاستی متوازن، مسئولانه و واقع‌بینانه نسبت به چالش‌های پیش روی اسرائیل است.

طبق گفته این دو مقام نظامی اسرائیلی، علی‌رغم اینکه آمریکا متحد استراتژیک اسرائیل است اما روسیه نزدیک مرزهای اسرائیل در سوریه حضور دارد و از طرف دیگر،  آنها جنگ در سوریه هنوز ادامه دارد و پایان نیافته است.

این دو فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل معتقد هستند سیاست "بی‌طرفی" فعلی نفتالی بنت در قبال تحولات اوکراین "درست و منطقی" است.

در همین راستا سفیر روسیه در تل‌آویو پس از آنکه بنت موضع بی‌طرفی اسرائیل نسبت به جنگ اوکراین را اعلام کرد، گفت؛ همکاری‌ها و هماهنگی‌های نظامی بین ارتش اسرائیل و روسیه در سوریه ادامه خواهد داشت و گسترش می‌یابد.

با این حال، ارتش اسرائیل معتقد است که این هماهنگی از زمان آغاز جنگ در اوکراین مورد آزمایش واقعی قرار نگرفته است و به همین جهت نیروی هوایی اسرائیل در هفته گذشته حملاتی را به خاک سوریه انجام نداده است.

منابع خبری اعلام کردند که قرار است یک هیئت امنیتی روسی، پنج‌شنبه، در چارچوب نشست‌های هماهنگی امنیتی میان روسیه و اسرئیل که هر ماه یک بار برگزار می‌شود، به تل‌آویو سفر کند.

به گفته این منابع خبری، فرماندهی ارتش اسرائیل به خوبی از توانایی‌های روسیه در سوریه آگاه است؛ چرا که دارای سیستم‌های جنگ الکترونیک، قابلیت‌های سایبری و سامانه‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ در سوریه است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از موضع اسرائیل در قبال جنگ روسیه علیه کشورش انتقاد کرد و گفت که انتظار حمایت بیشتری ازسوی اسرائیل داشت.

وی افزود؛ ما رابطه بسیار خوبی با رهبری اسرائیل داریم، اما آزمون واقعی زمانی است که ما به آنها نیاز داریم.