وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی با بیان این که تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای ادامه دارد، تاکید کرد روسیه هم در این روند مشارکت دارد و منافع آنها نیز در احیای این توافق نهفته است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که به استونی سفر کرده است، در اظهاراتی به موضوع احیای توافق هسته‌ای از طریق مذاکرات وین و موضع اخیر مطرح شده توسط روسیه مبنی بر تضمین‌خواهی کتبی از آمریکا در زمینه عدم تاثیر تحریم‌های مسکو بر روابط تجاری-اقتصادی‌ تحت برجام با ایران پرداخته و گفت: ما به کارمان ادامه می‌دهیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه با ایران در زمینه توافق[برجام] دست یابیم یا نه. روسیه هم به مشارکت در این تلاش‌ها ادامه می‌دهد و در اطمینان‌یابی از عدم دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای منافع خود را دارد.

به گزارش ایسنا، اظهارات بلینکن هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای مطرح می‌شود که دولت پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

به گفته طرفین مذاکرات، روند آغاز شده در وین‌ پیش‌رفت چشم‌گیری داشته است اما برخی مسائل هنوز نیازمند تصمیم‌گیری‌های نهایی‌ هستند.

اخیرا سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره تحریم‌های جدید اعمال شده آمریکا علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین گفته بود: ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد..

او در این باره ادامه داد: ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی[ایران] آسیبی وارد نکند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت، طبق توافق هسته‌ای، روسیه و چین مجاز خواهند بود طبق مقررات عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، به ایران در پیش‌برد برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌اش کمک کنند و تحریم‌ها اثری بر این پروژه‌ها نخواهند داشت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی حمله روسیه به اوکراین، اخیرا برخی اشخاص و بانک‌های این کشور را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

بلینکن پیش‌تر در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس درباره تضمین‌خواهی مسکو گفته بود، تحریم‌های اعمالی علیه روسیه ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد.