سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اسنادی، همکاری میان اوکراین و آمریکا برای ساخت سلاح‌های بیولوژیکی را تایید کرد.

به گزارش مرور نیوز، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد آزمایشگاه‌های اوکراین ادعا‌های مطرح شده درباره وجود همکاری میان اوکراین و آمریکا برای ساخت سلاح‌های بیولوژیکی و اقدام واشنگتن را در نقض توافقنامه منع گسترش تسلیحات بیولوژیکی و سمی تأیید می‌کنند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای که در وبگاه خبری وزارت امور خارجه منتشر شد، افزود داده‌های ویژه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین، ادعا‌های مطرح شده علیه آمریکا در مورد نقض توافقنامه و کنوانسیون‌های تسلیحات بیولوژیکی و سمی را تأیید می‌کند.

ماریا زاخارووا تأکید کرد مدارک و اسنادی از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین در مورد نابودی فوری و اضطراری عوامل بیماری زای خطرناک مانند طاعون، سیاه زخم، تولارمی، وبا و سایر بیماری‌های کشنده در تاریخ ۲۴ فوریه دریافت شده است.

بر اساس گزارش وب سایت وزارتخانه خارجه روسیه، ماریا زاخارووا افزود نابودی اضطراری اسناد و مدارک مربوط به عوامل بیماری‌های خطرناک در روز ۲۴ فوریه با هدف جلوگیری از افشای حقایق مربوط به اقدام اوکراین و آمریکا در نقض ماده ۱ کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی امری ضروری بود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ارائه این اطلاعات و داده‌ها مهر تأییدی بر صحت و درستی ادعا‌های ماست که ما بار‌ها و به طور مستمر و در راستای اجرای توافقنامه تسلیحات بیولوژیکی و سمی، در مورد فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا و هم پیمانانش در فضای پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق مطرح کرده ایم.

وزارت دفاع روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود اقدامات انجام شده با باکتری طاعون و سیاه زخم در آزمایشگاه بیولوژیکی شهر لویف بخشی از برنامه‌های تسلیحات نظامی بیولوژیکی اوکراین است.

ایگور کریلوف فرمانده نیرو‌های حفاظت رادیولوژیکی، شیمیایی و بیولوژیکی نیرو‌های مسلح روسیه هم اعلام کرد تجزیه و تحلیل آثار تخریبی نشان دهنده کار با پاتوژن‌های بیماری‌های طاعون، سیاه زخم و بروسلوز (تب مالت) در آزمایشگاه بیولوژیک لویف و عوامل بیماری‌های دیفتری، سالمونلوز و اسهال خونی در آزمایشگاه‌های خارکیف و پولتاوای اوکراین است.