سخنگوی وزرات خارجه چین در واکنش به تهدید این کشور از سوی آمریکا در خصوص کمک به دور زدن تحریم‌های روسیه گفت تحریم‌ها هرگز ابزار موثری برای حل مشکلات نیست و پکن با انواع تحریم‌های یکجانبه و دست‌درازی قضایی آمریکا مخالف است.

به گزارش مرور نیوز، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزرات خارجه چین در کنفرانس خبری دیروز (دوشنبه) خود در پاسخ به پرسشی درباره ادعای «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر این که پکن از برنامه‌ریزی پوتین برای حمله به اوکراین آگاه بوده و تهدید به این که حمایت اقتصادی و مادی پکن از مسکو برای آن پیامد خواهد داشت، گفت موضع چین در قبال موضوع اوکراین ثابت و روشن است. چین بر اساس ارزیابی موضوع و به شیوه‌ای عینی و عادلانه در حال قضاوت مستقل و تبیین موضع خود بوده است.

وی افزود: در مورد اوکراین، هرگونه اطلاعات نادرستی که تلاش‌های چین را نادیده می‌گیرد، قصدش را نادرست نشان می‌دهد و چین را لکه‌دار می‌کند، برای منحرف کردن مشکل، ایجاد تحریک و سودجویی از این موضوع طراحی شده که نه مسئولانه است و نه اخلاقی.

لیجیان در ادامه در اشاره به تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه روسیه گفت: تحریم‌ها هرگز ابزار موثری برای حل مشکلات نیست. چین با همه انواع تحریم‌های یکجانبه و دست‌درازی قضایی آمریکا مخالف است و قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌ها و افراد چینی دفاع خواهد کرد.

همچنین سفارت چین در لندن امروز (سه‌شنبه) ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر درخواست کمک نظامی روسیه در اوکراین را رد کرد و واشنگتن را به انتشار اطلاعات نادرست متهم کرد که خطر تشدید درگیری‌ها را به همراه دارد.

سفارت چین در لندن در بیانیه‌ای به رویترز گفت «ایالات متحده بارها اطلاعات نادرست بدخواهانه علیه چین در مورد اوکراین منتشر کرده است». این سفارتخانه افزود: چین نقش سازنده‌ای در پیشبرد گفت‌وگوهای صلح ایفا کرده است. در حال حاضر اولویت اصلی این است که به جای ریختن سوخت به آتش، وضعیت را آرام و برای حل و فصل دیپلماتیک به جای تشدید بیشتر اوضاع تلاش کرد.

پیش‌تر چند مقام آمریکایی مدعی شدند که روسیه از چین درخواست تجهیزات نظامی کرده است که واکنش سفارت چین در آمریکا را در پی داشت و در واکنش تاکید کرد که در حال حاضر مهمترین مساله این است که «از خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری کنیم».

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با بیان اینکه اوضاع در اوکراین بسیار نگران‌کننده است اضافه کرد، هرگز نشنیده‌ام که روسیه از چین درخواست کمک نظامی کرده باشد.

از زمان آغاز عملیات روسیه در اوکراین، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی متحدان آن‌ها مانند ژاپن، کره جنوبی، انگلیس، استرالیا و کانادا تحریم‌هایی را علیه سازمان‌ها، نهادها و مقامات روسیه اعمال کرده‌اند. روز یکشنبه هم کاخ الیزه از رایزنی تلفنی جداگانه رئیس‌جمهور فرانسه با روسای‌جمهور آمریکا و اوکراین خبر داد و اعلام کرد بایدن و ماکرون در این تماس تلفنی در زمینه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه توافق کردند.

در جدیدترین اقدامات تحریمی، وزارت خارجه آمریکا از تحریم ۱۱ عضو بخش دفاعی روسیه خبر داد. خبرگزاری رویترز هم اعلام کرد که ژاپن تصمیم گرفته دارایی‌های ۱۷ فرد روس را با اعمال کنترل بر پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی آن‌ها مسدود کند. وزارت خارجه ژاپن همچنین اعلام کرده که در میان این افراد میلیاردهایی همچون «ویکتور وکسلبرگ» کارآفرین روس وجود دارند که تحریم‌هایی علیه آن‌ها وضع شده است.