مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: طرف‌های حاضر در مذاکرات وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند.

به گزارش مرور نیوز، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس‌۲۴  در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفته که از آمریکا ضمانت کتبی دریافت کرده طرف‌ها در آستانه توافق در مذاکرات وین قرار دارند، پاسخ مثبت داد.

مدیر کل آژانس اتمی گفت: بله، فکر می‌کنم در آستانه توافق هستیم. مشکلاتی که طی روزهای قبل پیش آمدند، البته مشکلات واقعی بودند.

وی در ادامه افزود: مشکلات ناشی از تحریم‌های جدید علیه روسیه باعث ایجاد وقفه در گفت‌وگوها شد. بنابراین، من خیلی خوشحالم که سرگئی لاوروف گفته که از آمریکا ضمانت دریافت کرده. امیدوارم به زودی به توافق دست پیدا کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر اخیرش به تهران، آیا از نظر او در زمینه مسائل فنی ،چارچوب همکاری‌های لازم با ایران در دسترس می‌باشد و تنها به پیش‌برد دیپلماتیک امور نیاز است، گفت: فکر می‌کنم چیزی که می‌گویید درست است. نمی‌خواهم کارهایی که باید انجام شوند را تقلیل بدهم، آن‌چه ما با ایران داریم، مسیری رو به جلو است، طرح و نقشه راهی که باید در پیش بگیریم و گام‌به‌گام آن را دنبال کنیم تا چیزهایی را که نیاز به شفاف‌سازی دارند، شفاف‌سازی کنیم. امیدوارم بتوانیم این کار را انجام دهیم. کارهای زیادی پیش رو داریم. به ویژه در حال حاضر که با کشمکش‌هایی عذاب‌آور و غیرمنتظره مانند آن‌چه در اوکراین رخ می‌دهد، مواجهیم.

او افزود: از نظرم، حداقل در این زمینه باید تا اندازه‌ای قطعیت و ثبات وجود داشته باشد.

اظهارات گروسی در پی این مطرح می‌شود که با ایجاد تغییراتی در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است. این مذاکرات چند روز پیش در حالی به دنبال تحولات اخیر با وقفه مواجه شد که به گفته طرفین، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در آن ایجاد شده بود.

بخشی از این تحولات، کشمکش‌هایی است که در روابط واشنگتن-مسکو در زمینه درخواست روسیه مبنی بر دریافت ضمانت کتبی از آمریکا جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران از تحریم‌ها ایجاد شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک در مسکو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت، اظهارات آمریکا مبنی بر این که روسیه از تلاش‌ها برای  احیای توافق هسته‌ای ممانعت می‌کند، صحت ندارد.

لاوروف همچنین گفت، روسیه از آمریکا ضمانت کتبی دریافت کرده است که تحریم‌ها علیه مسکو که به خاطر حمله به اوکراین انجام شده‌اند، مانع همکاری در چارچوب توافق نخواهند شد.

در این راستا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته با اشاره به اینکه واشنگتن شراکت مسکو در پروژه‌های هسته‌ای ایران ذیل برجام را تحریم نخواهد کرد، مدعی شد که این کشور به روسیه اجازه نخواهد داد از توافق هسته‌ای به عنوان راه گریزی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین استفاده کند.