رئیس سازمان جهانی بهداشت از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا خبر داد و گفت به خاطر کاهش آزمایش‌های کووید، تعداد واقعی بسیار بیشتر از مقدار اعلام شده است.

به گزارش مرور نیوز، سازمان جهانی بهداشت امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد ارقامی که افزایش جهانی مبتلایان کووید-۱۹ را نشان می‌دهد، می‌تواند نشان از یک مشکل بسیار بزرگ‌تر باشد. وی به کشور‌ها هشدار داد که در برابر این ویروس هوشیار باشند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد پس از بیش از یک ماه کاهش در تعداد مبتلایان، هفته گذشته موارد ابتلا به کرونا در سراسر جهان افزایش یافته و قرنطینه در آسیا و استان «جیلین» چین شروع شده است.

سازمان جهانی بهداشت گفت که ترکیبی از عوامل گوناگون باعث افزایش تعداد مبتلایان شده است. از جمله این عوامل می‌توان قابلیت انتقال بالای سویه امیکرون و زیرسویه آن BA.۲ و لغو اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی را نام برد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی به خبرنگاران گفت: «این افزایش با وجود کاهش آزمایش‌ها در برخی کشور‌ها اتفاق می‌افتد، و این بدین معناست که مواردی که می‌بینیم تنها نوک کوه یخ هستند».

مقامات سازمان جهانی بهداشت گفتند که نرخ پایین واکسیناسیون در برخی کشورها، که تا حدی ناشی از «نشر اطلاعات نادرست» است، نیز دلیل دیگری برای افزایش تعداد مبتلایان است.

گفتنی است موارد جدید ابتلا در مقایسه با هفته گذشته در سطح جهانی ۸ درصد افزایش یافته است. بر این اساس، ۱۱ میلیون مورد ابتلای جدید ثبت شده و کمی بیش از ۴۳ هزار مرگ جدید از ۷ تا ۱۳ مارس گزارش شده است. این اولین افزایش مبتلایان از اواخر ژانویه است.

بزرگترین جهش در منطقه غربی اقیانوس آرام است که شامل کره جنوبی و چین می‌شود، جایی که موارد ابتلا به این بیماری ۲۵ درصد و مرگ و میر‌ها ۲۷ درصد افزایش یافته است.

آفریقا نیز شاهد افزایش ۱۲ درصدی موارد جدید و افزایش ۱۴ درصدی مرگ و میر بوده است. سایر مناطق، از جمله منطقه مدیترانه شرقی، کاهش موارد ابتلا را گزارش کردند، اگرچه این منطقه شاهد افزایش ۳۸ درصدی مرگ و میر بودند.

اکنون تعدادی از کارشناسان این نگرانی را مطرح کرده اند که اروپا با موج دیگری از ویروس کرونا مواجه است که از ابتدای ماه مارس در اتریش، آلمان، سوئیس، هلند و انگلیس افزایش یافته است.

از سوی دیگر کارشناسان هشدار داده‌اند که آمریکا به زودی شاهد موجی مشابه با موجی است که در اروپا دیده می‌شود. این موج به طور بالقوه ناشی از زیر سویه BA.۲ امیکرون، رفع محدودیت‌های اجتماعی و کاهش بالقوه ایمنی ناشی از واکسن‌هایی است که چندین ماه پیش تزریق شده است.