مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره تعامل آمریکا با روسیه در زمینه احیای توافق هسته‌ای پاسخ داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وبگاه کاخ سفید، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری، در پی تنش‌های پیش‌آمده در مناسبات سیاسی بین‌المللی به سبب حمله روسیه به اوکراین و مورد تحریم‌ قرار گرفتن روسیه از سوی آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا بدون روسیه، توافق با ایران [در مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای] امکان‌پذیر خواهد بود یا نه، گفت: ما بر این عقیده‌ایم که اگر یک توافق هسته‌ای مطابق استانداردهایی در کار باشد که رئیس جمهور [جو بایدن] برای مسدود کردن قابل راستی‌آزمایی مسیر ایران برای دست‌یابی آن به یک سلاح هسته‌ای و به داخل جعبه بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران پس از آن‌که رئیس جمهور ترامپ موقع خروجش از توافق در سال ۲۰۱۸ باعث شد از جعبه خارج شود، تعیین کرده است، ما این توافق را انجام خواهیم داد چون باور داریم که این کار در راستای منافع ملی آمریکاست. اما تا زمانی که این توافق مطابق این اهداف نباشد، این توافق را انجام نخواهیم داد.

سالیوان در ادامه در پاسخ به این که از نظر رئیس جمهور آمریکا روسیه چه چیزی می‌تواند پایی میز مذاکرات احیای توافق هسته‌ای بیاورد، گفت: برایتان تشریح می‌کنم در سال ۲۰۱۵ چه چیزهایی در زمینه برجام [توافق هسته‌ای] اتفاق افتاد. یکی از نقش‌های مهمی که روسیه در اجرای این توافق ایفا کرد، این بود که در واقع روسیه اورانیوم غنی‌شده را از ایران قبول کرد تا ذخایر ایران در مجموع کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم باشد، یعنی این ذخیره آن‌قدر کم بود که ایران نمی‌توانست به سرعت به سمت یک سلاح هسته‌ای خیز بردارد. این کار یکی از بخش‌های مهم چگونگی اطمینان‌یابی ما از این بود که برنامه هسته‌ای ایران درون جعبه است. ما مجبور نیستیم به هیچ کشور مفروض برای هیچ یک از بخش‌های توافق تکیه کنیم، اما این نقشی است که روسیه در گذشته ایفا کرد، نقشی عمل‌گرایانه که لزوما اهمیت سیاسی هم نداشت اما در عمل مهم بود.