سازمان بهداشت جهانی (who) خواستار آزاد شدن سقط جنین تا لحظه تولد شده است.

به گزارش مرور نیوز، سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه هشتم مارس با صدور بیانیه‌ای از دولت‌ها خواست تا سقط جنین را برای زنان ممنوع و محدود نکنند. در بیانیه‌ای این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد آمده است که محدودیت سقط جنین، شمار موارد آن را کاهش نمی‌دهد و تنها زنان و دختران جوان را در معرض خطر قرار می‌دهد. این بیانیه از سوی کریگ لیسنر، یکی از اعضای سازمان جهانی بهداشت منتشر شد. این سازمان در حال بازنگری و به‌روزرسانی توصیه‌های خود در زمینه‌های مختلف مرتبط با بهداشت و سلامت عمومی است.

در سال‌های اخیر شمار قابل توجهی از کشورهای جهان برای سقط جنین قانونی محدودیت‌ وضع کرده‌اند و امکان اجرای آن را به در خطر بودن جان مادر کاهش داده‌اند. این در حالی‌است که در کشور السالوادور، امکان پایان دادن خودخواسته به بارداری کاملا ممنوع شده است. توجه جنبش طرفدار حق سقط جنین از سال گذشته به‌ویژه به ایالات متحده آمریکا جلب شده است. پس از آنکه چند ایالت با تفسیر متفاوت از قانون اساسی، این امکان را برای زنان به شدت محدود کردند، انتظار می‌رود دیوان عالی ایالات متحده به زودی با صدور رایی این حق را از شمول حقوق برگشت‌ناپذیر خارج کند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه خود با اشاره به یک پژوهش علمی در سال ۲۰۲۰ تاکید می‌کند که وضع محدودیت بر اعمال حق سقط جنین، شمار زنان و دخترانی را که آگاهانه به بارداری خود پایان می‌دهند، پایین نمی‌آورد بلکه آن‌ها را به سوی توسل به راه‌های غیرقانونی سوق می‌دهد؛ امری که برای سلامت و جان آن‌ها بسیار خطرناک است.

حالا سازمان بهداشت جهانی (who) خواستار آزاد شدن سقط جنین تا لحظه تولد شده است. دستورالعمل‌های جدید سازمان بهداشت جهانی میگوید قوانینی که از سقط جنین جلوگیری می‌کند حقوق "زنان، دختران یا سایر افراد باردار" را نقض می‌کند.این سند همچنین مدعی است محدود کردن سقط جنین آثار نامطلوبی بر "نوجوانان" دارد.سازمان ملل متحد نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است.

کاربری به نام «Mehrnoosh» نوشت:

توصیه اینه که محدودیت‌های سقط بر اساس سن بارداری (gestational age) برداشته شه. میگه گذاشتن همچین محدودیتی مخصوصا باعث تبعیض علیه زنان با سن کم، با ناتوانی‌های ذهنی، غیرشاغل و با مشکلات اقتصادی، و اون‌ها که به مراکز درمانی دسترسی آسان ندارند میشه. توصیه جدید نیست و از ۲۰۱۲ بوده.

میشه اعتراض داشت که WHO از ادبیات trans inclusive استفاده نکرده. نکته دقیقا نوع نگارشه. این توصیه‌ها برای سلامت بیشتر زنان و دختران مخصوصا در کشورهایی مثل ایران هست. یک تیکه از توصیه رو برداشتند و بدون هیچ‌ کانتکستی‌ توییت کردند! این‌ آیا به این هدف کمک می‌کنه؟الان یه مرد نوشته بود فمینیستا می‌خوان جنین رو تا لحظه‌ی‌ تولد‌ بکشن، پرچم شده بود!

صفحه توئیتری زاگاه که در حوزه عدالت باروری فعالیت می‌کند نیز ماجرای تلخ حلیمه پرهیز، که به خاطر عدم سقط جنینش به آتش کشیده شد را روایت کرده:

حلیمه پرهیز نام زن بیست‌و‌هفت ساله‌ای است که در روستای زیلایی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، توسط شوهرش به آتش کشیده شد.به گفته نزدیکان این زن جوان،او که فرزند چهارم خود را باردار بوده است،به دلیل امتناع از انجام سقط جنین و اصرار برای نگهداشتن فرزندش،به قتل رسیده.

حلیمه پرهیز دارای سه فرزند خردسال است، او پس از اطلاع از بارداری مجددش، تحت فشار همسرش برای سقط کردن جنین قرار می‌گیرد، با اینحال او از اینکار امتناع کرده و اصرار می‌کند که می‌خواهد فرزندش را به دنیا بیاورد. در پی مخالفت او با سقط جنین، فشار و خشونت بر او توسط شوهرش افزایش پیدا می‌کند بطوریکه او به ناچار به خانه پدری خود می‌رود، اما با وعده همسرش دوباره به خانه برمی‌گردد.در روز قتل، همسر این زن، فرزندان خردسالشان را به بیرون از خانه می‌فرستد و با ریختن نفت به روی حلیمه او را آتش می‌زند. او پیش‌تر نیز سابقه خشونت علیه همسرش را داشته است.

گفته می‌شود همسایه‌ها بدن نیمه‌جان و نیمه‌سوخته او را به بیمارستان می‌رسانند، اما این زن که در پنجمین ماه بارداری‌اش بوده، در بیمارستان درگذشته است.استان کهکیلویه و بویراحمد در شمار استان‌هایی است که نرخ خودکشی و خودسوزی زنان نیز در آن بسیار بالاست.

و ازدواج‌های اجباریِ زیر سن یکی از دلایل خودکشی زنان عنوان می‌شود. در این استان همچنین خشونت علیه زنان در خانواده، امری رایج است و بسیاری از زنان جوان، خودکشی و خودسوزی را به عنوان راهی برای پایان دادن به این خشونت استفاده می‌کنند.

درحالی که بسیاری از مردان خانواده حلیمه پرهیز نیز با توجه به گستردگی خودسوزی میان زنان در این مناطق، مدعی هستند که او خودکشی کرده است، اما گفته می‌شود که او پیش از مرگ، تایید کرده که توسط شوهرش به آتش کشیده شده است.

و اما نظرات کاربران:

* با سقط جنین مخالفی؟! اوکی هر وقت حامله شدی سقط نکن.

* برای دفاع از سقط جنین استدلال‌های مختلفی اعم از اینکه «ممنوعیت، سقط جنین را کاهش نمیدهد، بلکه شرایط غیربهداشتی و خطرناک سقط جنین را افزایش میدهد» یا «خودآگاهی آن جنین کم است» یا... وجود دارد و نیازی به استمداد از استدلال‌های واهی نیست.

* مجوز فرزند کشی هم صادر شد.

* اگه بچه مشکلی داشته باشه سقط جنین خیلی بهتر از به دنیا اومدنشه.