رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی تاکید کرد که تحریم کشورهای غربی منجر به یک بحران جهانی غذا خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه سه‌شنبه گفت که افزایش قیمت انرژی و کمبود کود به این معناست که کشورهای غربی مجبور خواهند شد پول بیشتری برای خرید مایحتاج چاپ کنند که این امر باعث کمبود مواد غذایی در کشورهای فقیرتر می‌شود.

پوتین در نشستی درخصوص توسعه تولید موادغذایی گفت: آنها به طور اجتناب‌ناپذیری کمبود مواد غذایی را در فقیرترین مناطق جهان تشدید، موج‌های جدیدی از مهاجرت را تحریک و به طور کلی قیمت موادغذایی را حتی بیشتر می‌کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین به این نکته اشاره کرد که مسکو به کشورهای که با آن "متخاصم" هستند، موادغذایی صادر نخواهد کرد.

ولادیمیر پوتین گفت: ما باید مراقب عرضه موادغذایی به خارج از کشور باشیم، به ویژه نظارت دقیق بر صادرات به کشورهایی داشته باشیم که با ما دشمن هستند.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود که در شرایط کنونی، کمبود کود در بازارهای جهانی "غیر قابل اجتناب" است. به گفته پوتین، تحریم‌ها لجستیک برای تامین کود از روسیه و بلاروس را مختل کرده و قیمت‌های بالاتر گاز طبیعی باعث گران‌تر شدن تولید کود در غرب شده است.

او همچنین در هشداری به کشورهای اروپایی گفت، مسکو به هر نوع تلاش برای ملی‌سازی دارایی‌های روسیه واکنش خواهد داشت و چنین اقداماتی را همچون یک "سلاح دولبه" توصیف کرد.

صحبت‌های رئیس‌جمهوری روسیه پس از آن مطرح شد که آلمان گفت تنظیم‌کننده انرژی آن کنترل گازپروم جرمانیا را بر عهده خواهد گرفت. این یک کسب و کار تجارت، نگهداری و انتقال گاز است که گازپروم روسیه جمعه گذشته خروج از آن را اعلام کرد.

همچنین دولت انگلیس ممکن است تصمیم به ورود به این عرصه گرفته و به طور موقت بازوی خرده‌فروشی انگلیسی گازپروم، غول گاز روسیه را اداره کند.