روزنامه تایمز به نقل از منابع مطلع خبر داد کشورهای سوئد و فنلاند تا فصل تابستان به ناتو ملحق می‌شوند.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، خبر داد، فنلاند و سوئد در تدارک برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و این موضوع تا تابستان سال جاری انجام می‌‍شود.

به نوشته رویترز در گزارش روزنامه تایمز آمده که روسیه با حمله به اوکراین یک «اشتباه بزرگ راهبردی» مرتکب شده است و این کار، سبب شده که سوئد و فنلاند تا اوایل تابستان سال جاری به ناتو ملحق شوند.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که طی نشست هفته گذشته وزرای خارجه ناتو که با حضور وزرای خارجه سوئد و فنلاند برگزار شد، عضویت این دو کشور واقع در اروپای شمالی در ناتو «موضوع گفت‌و‌گو و محور چندین نشست» بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، واشنگتن از عضویت فنلاند و ناتو در ناتو حمایت می‌کند و با توجه به «حمله روسیه به اوکراین» اعتقاد دارد با افزایش تعداد اعضای ناتو از ۳۰ کشور به ۳۲ کشور، این موضوع سبب کاستن از توان نظامی ارتش روسیه خواهد شد.

طی گمانه‌زنی‌های قبلی رسانه‌های غربی، فنلاند در حال تدارک برای اتخاذ تصمیم تاریخی خود برای ارائه درخواست عضویت این کشور در ناتو تا «قبل از نیمه اول تابستان» به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر «تجاوزگری روسیه» بوده است.

در گزارش رویترز در این باره آمده است: «این کشور حوزه نوردیک (منطقه شمال اروپا و اقیانوس اطلس شمالی) که ۵.۵ میلیون نفر جمعیت دارد، به صورت سنتی از منظر نظامی یک کشور بی‌‎طرف بوده است تا همسایه شرقی خود (روسیه) را که با آن ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، تحریک نکند اما به دنبال تجاوز روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، طبق چندین نظرسنجی حمایت افکار عمومی (در فنلاند) برای عضویت در ناتو از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است».

قرار است طی هفته آینده گزارش کمیسیون امنیت ملی دولت فنلاند به پارلمان این کشور ارائه شود تا قبل از رای گیری درباره پیوستن به ناتو به قانونگذاران برای اتخاذ تصمیم‌شان کمک کند».

«سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند جمعه هفته گذشته در یک نشست خبری درباره احتمال عضویت این کشور در ناتو گفته بود: «ما گفت‌و‌گوهای بسیار دقیقی خواهیم داشت اما بیشتر از آنچه که باید زمان برای این کار در نظر بگیریم، زمان اختصاص نخواهیم داد. فکر می‌کنم تا قبل از اواسط تابستان ما گفت‌و‌گوها را متوقف خواهیم کرد».

سانا مارین با اشاره به نشست سران ناتو در ماه ژوئن در مادرید پایتخت اسپانیا افزود: «حدس من این است که درخواست (عضویت فنلاند در ناتو) طی زمانی در ماه می ارائه خواهد شد».

گفته می‌شود که از زمان آغاز بحران اوکراین، مقام‌های فنلاند مجموعه مذاکراتی را با کشورهیا عضو ناتو انجام داده تا نظرات آنها را درباره عضویت در این ائتلاف نظامی غربی جویا شود.

بنا بر گزارش‌ها، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو حمایت علنی خودش را از عضویت فنلاند و همچنین سوئد کشور همسایه فنلاند در ناتو اعلام کرده و گفته که درهای این ائتلاف برای پیوستن این دو کشور باز است. دیگر اضعای ناتو شامل انگلیس، آمریکا، آلمان، فرانسه و ترکیه هم حمایتشان را اعلام کرده‌اند.

مقام‌های دولت سوئد در حال انجام «یک بررسی سیاستگذاری امنیتی» هستند که همانند فنلاند تا پایان ماه می به اتمام می‌رسد. «ماگدانلا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد اخیرا در اظهارنظری گفته بود که او «به هیچ وجه» عضویت کشورش در ناتو را کنار نخواهد گذاشت.

گمانه‌زنی درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو در شرایطی انجام شده که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اخیرا هشدار داد که «الحاق فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند پیامدهای سیاسی و نظامی داشته باشد. به رغم این هشدارها، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود درهای ناتو برای پیوستن آنها باز است