سخنگوی کرملین امروز در اظهاراتی بیان کرد: گسترش ناتو به امنیت اروپا کمکی نمی‌کند.

به گزارش مرور نیوز، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز به خبر پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو واکنش نشان داد و تأکید کرد که گسترش بیشتر این ائتلاف به امنیت اروپا کمکی نمی‌کند.

روزنامه انگلیسی «تایمز» در گزارشی به نقل از مقام‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، خبر داد، فنلاند و سوئد در تدارک برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و این موضوع تا تابستان سال جاری انجام می‌‍شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، سخنگوی کرملین در واکنش به این خبر گفت: «به خودی خود، این ائتلاف ابزاری است که برای تقابل تیز شده است. ائتلافی نیست که صلح و ثبات را تضمین کند و گسترش بیشتر این ائتلاف نیز قطعاً امنیت بیشتری برای قاره اروپا به همراه نخواهد آورد».

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که طی نشست هفته گذشته وزرای خارجه ناتو که با حضور وزرای خارجه سوئد و فنلاند برگزار شد، عضویت این دو کشور واقع در اروپای شمالی در ناتو «موضوع گفت‌و‌گو و محور چندین نشست» بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، واشنگتن از عضویت فنلاند و ناتو در ناتو حمایت می‌کند و با توجه به «حمله روسیه به اوکراین» اعتقاد دارد با افزایش تعداد اعضای ناتو از ۳۰ کشور به ۳۲ کشور، این موضوع سبب کاستن از توان نظامی ارتش روسیه خواهد شد.

وی همچنین در بخشی از کنفرانس خبری خود به گفت‌وگوی رؤسای جمهور روسیه و بلاروس اشاره کرد و گفت که «ولادیمیر پوتین» و «الکساندر لوکاشنکو» قصد دارند درباره جدیدترین تحولات اوکراین و روابط دوجانبه با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

سخنگوی کرملین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مبنی بر اینکه ائتلاف ناتو درها را برای ورود روسیه به این ائتلاف پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باز گذاشته است، گفت که ایالات متحده به طور مکرر به روسیه اعلام کرده است که عضویت مسکو در ائتلاف ناتو اساساً غیرممکن است.

پسکوف توضیح داد: «من چنین اطلاعاتی ندارم اما مطمئناً می‌دانم که طرف آمریکای مکرراً گفته است که چنین عضویتی غیرممکن است. عملاً گفته شده است که درها بسته است زیرا اساساً چنین چیزی غیرممکن است».

پیشتر، کلینتون در یادداشتی در مجله آتلانتیک نوشت که آمادگی خود را برای پیوستن روسیه به ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) نشان داده بودم. وی همچنین خاطرنشان کرد که با وجود مخالفت‌های فدراسیون روسیه و توصیه‌های تعدادی از کارشناسان، همچنان تصمیم برای گسترش ناتو را یک تصمیم درست می‌داند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در ماه فوریه (دومین ماه میلادی) در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که در سال 2000 از کلینتون درباره نحوه واکنش ایالات متحده به الحاق فدراسیون روسیه به ناتو سؤال پرسیده بود و طبق آنچه که پوتین گفته بود، واکنش آمریکا بسیار محدود بود و گفت که واکنش واقعی ایالات متحده به پیشنهاد روسیه از اقدامات بعدی که این کشور مرتکب شد، مشهود است.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد.  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد.

به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.