امروز وزارت دفاع استرالیا از بررسی اتهامات تمام سربازان و نظامیان استرالیایی در خاک افغانستان خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، وزارت دفاع استرالیا ضمن اذغان به وجود اسنادی مبنی بر اینکه مقامات بلندپایه نظامی این کشور در جریان عملیات در افغانستان مرتکب جنایت جنگی شدند از بررسی این اسناد و مجازات عاملان خبر داد و اعلام کرد: ممکن است روند بررسی این اتهامات سال‌ها طول بکشد.

ژنرال کمپبل، فرمانده نیروهای دفاعی استرالیا، گفت: تا زمان بررسی این اتهامات تمام سربازان و نظامیان درگیر در این پرونده تعلیق خواهند شد.

این در حالی است که پیش از این نیز گزارشاتی مبنی بر ارتکاب به جنایت جنگی از جمله  قتل زندانیان، کشاورزان، آتش زدن خانه ها، تیراندازی بر غیرنظامیان و تخریب زیرساخت ها در افغانستان از سوی نظامیان استرالیا اعلام شده بود.

یک کارشناس روابط بین الملل در این باره گفت: «هر نوع بررسی بدون حضور و مشارکت مردم افغانستان در بررسی جنایات بررسی‌های یک‌جانبه است. ابرقدرت‌های جهان تابع قوانین بین المللی نبوده و بر مردم افغانستان هیچ نوع مفادی نخواهند داشت».

در این میان طالبان حضور کشورهای جهان را در بیست سال پیسن در افغانستان غیرقانونی دانسته و به کیفر رساندن عاملان جنایت‌های جنگی را در افغانستان استقبال کرده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، گفت: « حضور کشورهای خارجی در افغانستان غیرقانونی و ظلم و تجاوز بود، و این اقدام از سویی وزارت دفاع استرالیا استقبال می‌کنیم.

 38 هزار نظامی استرالیا در 20 سال حضور این کشور به افغانستان اعزام شدند.