یک کارشناس مسائل بین الملل نسبت به قحطی شدید در افغانستان هشدار داد و گفت: آمریکا می‌خواهد حکومت دلخواه خود را در افغانستان روی کار بیاورد.

به گزارش مرور نیوز، غلامرضا خواجی، با بیان اینکه اگرچه آمریکا در دو الی سه ماه گذشته فرمان اجرایی برای مصرف ۷ میلیارد دلار دارایی مسدودشده افغانستان را صادر کرده، اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است، گفت: قرار بود بخشی از این پول از طریق سازمان های غیردولتی پرداخت شود، اما آمریکا لیست این سازمان ها را ارائه نکرده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد آمریکا تصمیمی برای اختصاص این پول ندارد؛ در حالی که گزارش های مختلف در مورد افغانستان حکایت از حدود بیست میلیون گرسنه دارد، اما آمریکا اقدام عملی در این زمینه انجام نمی دهد.

خواجی با تاکید بر اینکه آمریکا برای پرداخت مبلغ مذکور به افغانستان نقشه دارد، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه طالبان هنوز آمادگی و توانایی لازم را در اداره یک کشور ندارند، شرکت هایی از چین و ترکیه که عمدتا زیر نظر آمریکا فعالیت دارند را به افغانستان آورده تا مواردی مانند فرودگاه، مخابرات و... را سامان دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: حضور شرکت های مذکور در افغانستان باعث افزایش بدهی های این کشور می‌شود و با توجه به اینکه افغانستان از وضعیت بودجه نامناسبی برخوردار بوده و از زمان حضور طالبان، صادرات آن حدود سی الی چهل درصد کاهش پیدا کرده است، لذا بدهی های این کشور روز به روز افزایش خواهد یافت و در نتیجه قحطی بزرگی در افغانستان شکل خواهد گرفت که بروز چنین معضلی هم برای مردم و هم برای کشورهای همسایه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا به صورت عمدی در اختصاص هفت میلیارد دلار دارایی های افغانستان مشکلاتی را ایجاد می‌کند، گفت: مردم افغانستان با توان بالای خود، آمریکا را بعد از بیست سال از کشورشان بیرون کردند، لذا به نظر می رسد آمریکا می‌خواهد به نوعی آنها را تنبیه و تضعیف کند و حکومت دلخواه خودش را روی کار بیاورد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: به نظر می رسد سکوت آمریکا در اختصاص پول های افغانستان نشان دهنده اجرایی شدن نقشه های آنها است، زیرا افغانستان در حال حاضر در پرداخت پول به شرکت های چند ملیتی ناتوان است و آمریکا به دنبال آن است بدهی افغانستان به شرکت های مذکور را از طریق پول هایی مسدود شده این کشور، پرداخت کند، اقدامی که آمریکا در زمان شاه مخلوع انجام داد.

وی ادامه داد: آمریکا تلاش دارد قبل از آنکه پولی به افغانستان دهد آن را خرج بدهی های این کشور کند درحالی که با این اقدام، افغانستان روز به روز بدهکارتر خواهد شد از سویی دیگر آمریکا باید پول های مسدود شده را طبق وعده ای که داده، آزاد کند تا افغانستان خود، برای نحوه هزینه کرد پول هایش برنامه ریزی داشته باشد.