یکی از از رهبران جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد: گروه‌های مقاومت تحولات میدانی را دنبال می‌کنند و وظیفه ما دفاع از مسجدالاقصی و حمایت از مردم فلسطین است و ما این وظیفه را رها نمی‌کنیم.

به گزارش مرور نیوز، در سایه تشدید تنش‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر، برخی کشورها و سازمان ملل وارد خط میانجیگری برای آرا‌مسازی فضای موجود شدند. اخباری نیز در این میان به نقل از منابع مصری منتشر شد که مسئولان دستگاه اطلاعات مصر در تلاش برای میانجی‌گری جهت ممانعت از تشدید اوضاع در اراضی اشغالی فلسطین، با رهبران حماس و مسئولان رژیم صهیونیستی تماس برقرار کردند.

این منابع همچنین از ورود دوحه به خط میانجیگری و حصول توافق‌هایی میان حماس و رژیم صهیونیستی در خصوص صدها فلسطینی که در جریان یورش جمعه پیش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی، بازداشت شده بودند، خبر دادند.

اما گروه‌های مقاومت فلسطینی دستیابی به هرگونه توافق آتش‌بس با رژیم صهیونیستی را تکذیب و اعلام کردند که بر اساس مقتضیات میدان با اشغالگران برخورد می‌کنند و تنها ضامن بازدارندگی تجاوز اشغالگران، مقاومت و تداوم پیوند در صحن‌های مسجدالاقصی است.

«داوود شهاب» از رهبران جنبش جهاد اسلامی در گفت‌وگو با وبگاه «العهد»، تصریح کرد: «ما از آتش بس صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد رسیدگی به مقتضیات میدان صحبت می‌کنیم، یعنی اگر به مردم فلسطین حمله شود، موضعی خواهیم داشت که در آن زمان بیان خواهد شد».

وی با اشاره به این‌که برخی میانجیگران با این جنبش در خصوص تشدید تنش‌ها سخن گفته‌اند، افزود: «ما پیام‌های روشنی را به همه میانجی‌گران ارسال کرده‌ایم، اگر تجاوزات اسرائیل به کرانه باختری، بیت‌المقدس و مسجدالاقصی متوقف نشود، وضعیت به نبردی واقعی و سخت خواهد انجامید».

شهاب تصریح کرد که گروه‌های مقاومت تحولات میدانی را دنبال می‌کنند و وظیفه ما دفاع از مسجدالاقصی و حمایت از مردم فلسطین است و ما این وظیفه را رها نمی‌کنیم.

این رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین، خواستار تحرک عربی و اسلامی برای نجات مسجدالاقصی شد و گفت که معتقد است، رژیم اشغالگر توجهی به بیانیه‌های محکومیت جنایات خود از سوی طرف‌های مختلف ندارد. ضمن اینکه عادی‌سازی برخی کشورها و ائتلاف آن‌ها با اشغالگران موجب شده تا آن‌ها برای تجاوز بیشتر علیه فلسطینیان و مسجدالاقصی ترغیب شوند.

«عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس نیز در گفت‌وگو با العهد، تصریح کرد: «در میادین بیت المقدس و مسجدالاقصی هیچ آتش‌بسی و آرامشی در کار نیست و این حق مردم فلسطین است که در مسجد الاقصی نماز بخوانند و اعتکاف کنند و این حقی است که نمی‌توان درباره آن چانه‌زنی کرد».

وی افزود: تماس‌هایی برای توقف تهاجمات رژیم اشغالگر و جنایات آن علیه مردم فلسطین و عدم  کشانده شدن اوضاع به یک نبرد نظامی جدید  در جریان است، هرچند که مقاومت برای آن، آماده است».

سخنگوی حماس افزود که ملت فلسطین به حضور خود در صحن‌های مسجدالاقصی و مقابله با شهرک‌نشینان و تجاوزهای آن‌ها یا ذبح قربانی‌ها در آن ادامه خواهد داد.

این در حالی است که امروز (یکشنبه، ۱۷ آوریل) ، صحن‌های مسجدالاقصی شاهد یورش صدها نظامی صهیونیست و شهرک‌نشین و تلاش آن‌ها برای بیرون راندن نمازگزاران فلسطینی همانند روز جمعه پیش بود اما سرانجام اشغالگران با مقاومت جوانان فلسطینی ناچار به عقب‌نشینی شدند. هرچند که این حمله موجب مجروحیت شماری از فلسطینی‌ها و بازداشت آن‌ها شد.