نخست‌وزیر ایتالیا بر لزوم تقویت حمایت کشورها از اوکراین و تشدید فشارها و تحریم‌های اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه روسیه تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا در اظهاراتی اعلام کرد نمایندگان پارلمان این کشور تقریبا به اتفاق آرا با طرح پیشنهادی دولت برای ارائه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین در جنگ با روسیه موافقت کردند.

به گزارش «اینترفکس»، نخست‌وزیر ایتالیا ضمن اعلام این خبر بر لزوم تقویت حمایت کشورها از اوکراین و تشدید فشارها و تحریم‌های اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه روسیه تاکید کرد.

ماریو دراگی گفت: «تصمیم برای ارسال سلاح در پارلمان تقریبا به اتفاق آرا گرفته شد... تحریم‌ها برای تضعیف متجاوز، ضروری است اما نمی‌توانند در کوتاه مدت جلوی نیروها را بگیرند».

نخست‌وزیر ایتالیا در دفاع از ارائه کمک تسلیحاتی به اوکراین تصریح کرد: «انجام ندادن این کار بدین معناست که به آنها بگوییم تسلیم شوند، بردگی و تسلیم را بپذیرند. این برخلاف ارزش‌های اروپایی ما برای همبستگی است. ما می‌خواهیم به اوکراینی‌ها اجازه دهیم از خود دفاع کنند».

وی با تعریف و تمجید از اقدامات و عملکرد مقامات دولت، ارتش و مردم اوکراین، مقاومت آنها در برابر روس‌ها را «قهرمانانه» توصیف کرد و گفت: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر این وجود ندارد که مردم اوکراین با اشغالگری روسیه کنار بیایند».

نخست‌وزیر ایتالیا البته این را هم تاکید کرد که همه اعضای ناتو همچنان باید از «مشارکت و درگیری مستقیم» در جنگ روسیه و اوکراین خودداری کنند. وی به گفت‌و‌گوی خود با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ابتدای حمله به اوکراین هم اشاره کرد.

به گفته ماریو دراگی، او در صحبت با پوتین خواستار مذاکرات صلح با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین  شد اما رئیس‌جمهور روسیه گفت: «هنوز زمان (مذاکرات صلح با اوکراین) نشده است».

نخست‌وزیر ایتالیا ادعا کرد که بعد از جنایت‌ها در «بوچا» در اوکراین به این نتیجه رسید که گفت‌و‌گو با روسیه، بی فایده است. دراگی تصریح کرد: «من شروع به تصور می‌کنم که کسانی که می گویند: صحبت کردن شما با آنها هیچ فایده‌ای ندارید و فقط زمان را از دست می‌دهید».

به ادعای ماریو دراگی، کمیسیون اروپا و همه متحدان از کارآمد بودن تحریم‌ها علیه روسیه راضی هستند. وی گفت: «اروپا بیش از نیمی از صادرات گاز روسیه را خریداری می‌کند. قدرت بازار اتحادیه اروپا بر مسکو سلاحی است که باید از آن استفاده کرد».

نخست‌وزیر ایتالیا افزود: «ما دیگر نمی‌خواهیم به گاز روسیه وابسته باشیم چرا که وابستگی اقتصادی نباید به تبعیت سیاسی تبدیل شود. برای این ما به تنوع بخشیدن به منابع انرژی و یافتن تامین‌کنندگان جدید نیاز داریم».