سازمان ملل خواستار توقف سریع درگیری‌ها در ماریوپل و خروج صدها غیرنظامی مجروح از این شهر شده است.

به گزارش مرور نیوز، امین عواد هماهنگ کننده بحران سازمان ملل در جنگ اوکراین در جریان مراسم عید پاک خواستار تمرکز بر اصل "انسانیت مشترک" شد و افزود: زندگی ده‌ها هزار نفر از جمله زنان، کودکان و سالخوردگان در اوکراین و در ماریوپل در معرض خطر است. ما باید همین الان جنگ را متوقف کنیم تا به نجات جان مردم بپردازیم. هرقدر که این جنگ ادامه پیدا کند زندگی مردم بیشتری در معرض خطر قرار می‌گیرد. آنها باید اجازه پیدا کنند تا همین الان این شهر را ترک کنند، فردا می‌تواند خیلی دیر باشد.

بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی در این شهر محاصره شده واقع در جتوب اوکراین و در حاشیه دریای آزوف گیر افتاده‌اند. تلاش‌های فراوان برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه به منظور خروج و عبور ایمن آنها با شکست روبرو شده است.

نیروهای روسی این شهر را محاصره کرده‌اند اما مقام‌های اوکراینی مدعی‌اند که هنوز کنترل این شهر را در دست دارند. روز شنبه، نیروهای روسیه در ماریوپل تلاش کردند تا به کارخانه تولید فولاد "آزوف‌استال" در این شهر حمله کنند که ۲۰۰۰ نیروی اوکراینی و ۱۰۰۰ غیرنظامی این کشور در آن پناه گرفته‌اند.

معاون رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه باز هم خواستار ایجاد یک کریدور انسانی شد تا غیرنظامیان از طریق آن از ماریوپل خارج شوند.

وی ادامه داد: این شهر تقریبا نابود شده است. مردم بدون غذا، آب و برق هستند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در بیانیه روز یکشنبه خود اعلام کرد که هر روز دارد برای دسترسی به غیرنظامیان گرفتار در این شهر محاصره شده و دیگر شهرهای اوکراین تلاش می‌کند.

این کمیته اعلام کرد: به شدت نگران اوضاع در ماریوپل است چون غیرنظامیان به کمک زیادی نیاز دارند. دسترسی سریع و فوری به کمک‌های بشردوستانه برای مردم این شهر ضرورت دارد.