دونالد ترامپ در جدیدترین اظهارات خود گفت: اگر همچنان مسئول آمریکا بود به پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌گفت که دیگر نمی‌تواند کلمه «اتمی» را به زبان بیاورد.

به گزارش مرور نیوز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شد که اگر همچنان مسئول آمریکا بود به پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌گفت که دیگر نمی‌تواند کلمه «اتمی» را به زبان بیاورد.

ترامپ در کلیپی از مصاحبه‌ای که قرار است امروز (دوشنبه) به صورت کامل پخش شود، گفت: پوتین همیشه از «کلمه-ان» (در اشاره به حرف اول کلمه Nuclear به معنی اتمی)...استفاده می‌کند. این غیر قابل قبول است، قرار نیست این کار را انجام دهید. او به صورت روزانه از آن استفاده می‌کند و همه خیلی می‌ترسند... و همانطور که می‌ترسند، او بیشتر و بیشتر از آن استفاده می‌کند. به همین دلیل است که اکنون این کارها را می‌کند.

به گزارش «راشا تودی»، پوتین مستقیما غرب را با سلاح اتمی تهدید نکرده، اما در سخنرانی خود به مناسبت آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ماه فوریه هشدار داد که «هر کسی که سعی کند  سر راه این کشور قرار گیرد، با عواقبی که هرگز مانند آن را تمام تاریخ خود ندیده مواجه خواهد شد». قبل از شروع درگیری‌ها در اوکراین هم او این دیدگاه را به امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه منتقل کرد که جنگ بین روسیه و ناتو بدون برنده خواهد بود، که بسیاری تصور می‌کنند اشاره به قدرت مخرب تسلیحات اتمی بوده است.

در حالی که به نوشته این رسانه روسی، بیشتر منابع نشان می‌دهند که روسیه تعداد کلاهک‌های اتمی بیشتری نسبت به آمریکا دارد، ترامپ به «پیرز مورگان» مجری و برنامه‌ساز انگلیسی گفت: من می‌گویم ما (تسلیحات اتمی) بسیار بیشتر از شما داریم، بسیار قدرتمندتر از شما، و دیگر نمی‌توانید از آن کلمه استفاده کنید.

وی بدون اشاره به جزئیات ادامه داد: دیگر نمی‌توانید از کلمه اتمی استفاده کنید و اگر این کار را انجام دهید، به مشکل خواهیم خورد.

طبق این گزارش، پیام ترامپ در مورد مناقشه فعلی از ابتدا متناقض بوده  و او پس از اینکه روسیه را با موشک‌های اتمی تهدید کرد، هفته گذشته خواستار پایان دادن به مناقشه در اوکراین از طریق مذاکره شد و گفت معنی ندارد که روسیه و اوکراین نمی‌نشینند و به نوعی توافق دست نمی‌یابند و اضافه کرد که راه‌‌حلی وجود دارد و باید حالا- نه بعدا - زمانی که همه مرده‌اند، به آن دست یافت.

به تحلیل راشا تودی، ترس از جنگ اتمی احتمالاً بر واکنش غرب به درگیری‌ها رد اوکراین تأثیر گذاشته است. در حالی که کشورهای ناتو و اتحادیه اروپا روسیه را با تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای هدف قرار داده‌اند و میلیاردها دلار تسلیحات برای رژیم زلنسکی در کی‌یف ارسال کرده‌اند، غرب مستقیماً نیرویی را وارد درگیری نکرده و همچنین قدرت‌های غربی «منطقه پرواز ممنوع» را که بارها زلنسکی خواستار آن شد، اعمال نکرده‌اند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته که چنین وضعیتی می تواند به «جنگ جهانی سوم» تبدیل شود.

طبق این گزارش، بر اساس جدیدترین بررسی وضعیت هسته‌ای پنتاگون، «هدف از تسلیحات اتمی آمریکا به عنوان بازدارنده در برابر حمله اتمی به ایالات متحده و متحدانش است، اما استفاده از آن‌ها ممکن است در شرایط شدید برای دفاع از منافع حیاتی ایالات متحده یا متحدانش در نظر گرفته شود». روسیه هم که بنا به گزارش‌ها حدود ۷۰۰ کلاهک هسته‌ای بیشتر از آمریکا دارد، گفته که در صورت اولین حمله اتمی به خاک یا زیرساخت‌های خود یا اگر موجودیت کشور روسیه توسط سلاح‌های اتمی یا متعارف تهدید شود، می‌تواند از سلاح‌های اتمی استفاده کند.