رئیس جمهور ترکیه در واکنشی به نسل‌کشی خواندن کشتار ارامنه توسط ترک‌ها گفت: «آقای بایدن باید تاریخ را به خوبی بخواند؛ برای ما ممکن نیست که تلاش وی برای به چالش‌کشیدن ترکیه را بدون دانستن این موارد، ببخشیم».

به گزارش مرور نیوز، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اظهارات جو بایدن همتای آمریکایی خود درخصوص حوادث ۱۹۱۵ و مسئله ارمنی‌ها، آن‌ها را براساس دروغ و اطلاعات کاملاً اشتباه خواند.

طبق گزارش پایگاه شبکه خبری «المیادین» اردوغان طی نشست خبری در آنکارا، گفت: «تعابیر و تفاسیر استفاده شده توسط برخی دولت‌ها و پارلمان‌های آن‌ها درخصوص مسائل ارمنی‌ها، برای ترکیه حکم هیچ را دارند».

حوادث سال ۱۹۱۵ یادآور قتل‌عام ارمنیان توسط حکومت عثمانی است و تاکنون نیز برخی کشورها این واقعه را یک نوع نسل‌کشی از سوی تُرک‌ها می‌دانند. سال گذشته بایدن کشتار ارامنه در ۱۹۱۵ را نسل‌کشی توصیف کرده بود. چندسال قبل هم این حوادث در پارلمان هلند به عنوان نسل‌کشی تصویب شد.

اردوغان در ادامه واکنش‌های خود به نسل‌کشی خواندن این کشتار توسط تُرک‌ها، افزود: «آقای بایدن باید تاریخ را به خوبی بخواند؛ برای ما ممکن نیست که تلاش وی برای به چالش‌کشیدن ترکیه را بدون دانستن این موارد، ببخشیم».

وزارت خارجه ترکیه نیز روز گذشته، ضمن محکومیت اظهارات بایدن، آن‌ها را براساس اطلاعات اشتباه خواند و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اظهارات و تصمیماتی که حقایق تاریخی را با انگیزه‌های سیاسی به ابهام می‌کشند، رد می‌کنیم و هر آنکه را به آن‌ها اصرار ورزد محکوم می‌کنیم».

این تقابلات لفظی بین روسای‌جمهور ترکیه و آمریکا در حالی ایجاد شده که ماه گذشته، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان اذعان کرده بود که روند عادی‌سازی روابط کشورش با آنکارا به طور مسیری مثبت را دنبال می‌کند.

ابتدای امسال بود که ترکیه و ارمنستان توافق کردند تا مذاکرات دوجانبه با هدف عادی‌سازی روابط‌شان را بدون هیچ پیش‌شرطی پیگیری کنند.