رئیس‌ جمهور اوکراین گفت روسیه باید خسارت ۶۰۰ میلیارد دلاری را که بر اثر جنگ به اوکراین وارد شده، پرداخت کند.

به گزارش مرور نیوز، زلنسکی رئیس‌ جمهور اوکراین در نشست شورای وال استریت ژورنال گفت: «از زمان آغاز جنگ، روسیه ۶۰۰ میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرده است. ارتش روسیه با گلوله‌باران شهرها، ساختمان‌ها و سیستم‌های آبی را ویران و ساکنان اوکراین را در تأمین منابع اولیه دچار مشکل کرده است.»

به گزارش پایگاه خبری هیل، زلنسکی با اشاره به سرعت تغییر روابط اقتصادی روسیه و اوکراین مدعی شد: «آن‌ها خودشان همه چیز را نابود کرده‌اند. مطمئنم پس از پیروزی همه چیز را سریع انجام خواهیم داد و اوکراین زیباتر از قبل خواهد شد.»

زلنسکی مدعی شد: «مذاکره‌کنندگان ما به گفت‌وگو‌های خود با روس‌ها و هماهنگی برگزاری نشست با پوتین ادامه می‌دهند. تا‌کنون شاهد آتش‌بس از سوی روسیه که همچنان به نقض توافقات می‌پردازد، نبودیم.»

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «جنگ تا زمانی که سلاح‌ها کنار گذاشته نشود پایان نخواهد یافت و هدف اوکراین این است که روزی تمام سرزمین‌هایی را که روسیه اشغال کرده است، از جمله شبه‌جزیره کریمه را پس بگیرد.»

از آغاز درگیری‌ها در اوکراین، بیش از دو ماه می‌گذرد و طی این مدت میلیون‌ها نفر کشته، زخمی یا آواره شده‌اند. در حالی که رئیس‌جمهور اوکراین و سران غربی، مسکو را عامل این درگیری می‌دانند، آمریکا و ناتو با ارسال تسلیحات و ارائه کمک‌های مالی به کی‌یف، بر آتش تنش‌ها می‌دمند.

در ادامه سریال کمک‌های مالی غرب به اوکراین، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن به حمایت نظامی از اوکراین و فشار اقتصادی بر روسیه ادامه می‌دهد. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز در سخنانی مدعی شد: «بیش از ۵۵۰۰ موشک جاولین به اوکراین فرستاده‌ایم تا از مبارزه این کشور برای آزادی حمایت کنیم. نیرو‌های اوکراینی به طور مؤثر از موشک‌های جاولین استفاده کردند و در نبرد کی‌یف به پیروزی رسیدند.»

انگلیس نیز از ارائه بسته حمایتی به اوکراین خبر داده است. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی از پیش ضبط شده‌ای برای پارلمان انگلیس اعلام کرد که این کشور بودجه نظامی افزوده‌ای به ارزش ۳۰۰ میلیون پوند (۳۷۵ میلیون دلار) برای اوکراین اختصاص داده است. جانسون در این پیام از مقاومت اوکراین در تحولات کنونی و مقابله با حمله روسیه تقدیر کرد و گفت که بسته جدید ۳۰۰ میلیون پوندی کمک نظامی جدیدی را برای حمایت از دفاع مداوم این کشور در برابر روسیه ارائه خواهد داد.