سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به احتمال عضویت فنلاند و سوئد در ناتو واکنش نشان داد و گفت: ایالات متحده آماده است در صورت لزوم از سوئد و فنلاند نامزدهای عضویت در ناتو حمایت نظامی کند.

به گزارش مرور نیوز، جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با یک رسانه غربی درباره احتمال عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و مخالفت‌های روسیه با این موضوع اظهارنظر کرد.

طبق گزارش‌های منابع رسانه‌ای، سخنگوی پنتاگون در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی که روز جمعه ضبط و روز یکشنبه (دیروز) پخش شد، مواضع روسیه در مخالفت با الحاق احتمالی سوئد و فنلاند به ناتو را رد کرد.

روز گذشته و بعد از هفته‌ها اظهارنظر مقام‌های غربی و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، مقام‌های فنلاند و سوئد رسما از تصمیم خودشان برای عضویت در ناتو خبر دادند؛ تصمیمی که با هشدارهای مقام‌های روسیه مواجه شده است.

سخنگوی پنتاگون در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرد که ایالات متحده آماده است در صورت لزوم از سوئد و فنلاند نامزدهای عضویت در ناتو حمایت نظامی کند. وی همچنین تاکید کرد که عضویت یا عدم پیوستن کشورها به ناتو، به مسکو مربوط نیست.

جان کربی سخنگوی پنتاگون هشدارهای روسیه علیه عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را «نگران کننده» خواند و افزود: «این موضوع مربوط به روسیه نیست که تصمیم بگیرد فنلاند و سوئد متحد (عضو) ناتو شوند یا خیر، این به مردم فنلاند و سوئد بستگی دارد».

خبرنگار بی‌بی‌سی از این مقام آمریکایی سوال کرد که در صورت حمله روسیه به فنلاند و سوئد ایالات متحده نظامیان خودش را برای دفاع از این دو کشور اعزام خواهد کرد. سخنگوی پنتاگون در ابتدا اینطور جواب داد که نمی‌خواهد درباره یک سناریوی فرضی گمانه زنی کند.

جان کربی البته در پاسخ به این سوال تاکید کرد، هم فنلاند و هم سوئد نیروهای مسلح بسیار مدرنی دارند و نیروهای ایالات متحده از همکاری با آنها خوشحال هستند. روابط نزدیک بین ایالات متحده و این دو کشور به واشنگتن اجازه می‌دهد تا از آنها حمایت نظامی کند.