وزارت خارجه سوریه به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان واکنش نشان داد و گفت: جمهوری عربی سوریه اقدامات تجاوزکارانه ترکیه در خصوص ایجاد منطقه موسوم به «منطقه امن در شمال سوریه» و حملات مکرر و مستمر به خاک سوریه را دنبال می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه در سخنانی به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره عملیات‌های نظامی آنکارا در خاک سوریه واکنش نشان داد.

وی در این باره اظهار کرد: جمهوری عربی سوریه اقدامات تجاوزکارانه ترکیه در خصوص ایجاد منطقه موسوم به «منطقه امن در شمال سوریه» و حملات مکرر و مستمر به خاک سوریه را دنبال می‌کند.

این مقام سوری گفت: اقدامات مذکور منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان بی‌گناه سوریه شده است.

وی افزود: تهدیدهای تجاوزکارانه ترکیه نقض آشکار قوانین بین المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه بوده و در تضاد با تفاهمات و خروجی های روند آستانه و یک تهدید جدی برای صلح و امنیت در منطقه است.

این منبع ادامه داد: این تهدیدها همچنین تمام تفاهمات قبلی را که تحت نظارت بین‌المللی در خطوط مناطق "کاهش تنش" صورت گرفته بود، تضعیف می‌کند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در نشست رایزنی و ارزیابی حزب عدالت و توسعه عنوان داشت که کشورش عملیات نظامی جدیدی در سوریه "برای تضمین امنیت در مرزهای جنوبی‌ خود" اجرا خواهد کرد.

اردوغان گفت: با عملیات‌های "سپر فرات"، "شاخه زیتون"، "چشمه صلح" و "سپر بهار"، ما گذرگاه تروریسم را که تلاش کردند آن را در مرزهای جنوبی ما ایجاد کنند، در هم شکستیم.

وی ادامه داد: "منطقه‌ای که در مجاورت مرزهای جنوبی ما به عمق ۳۰ کیلومتر امتداد دارد، منطقه امنیتی ما است و ما نمی‌خواهیم کسی در آنجا مزاحمتی برای ما ایجاد کند و ما در این زمینه اقداماتی را انجام می‌دهیم."