مذاکرات مستقیمی که توسط مکانیزم سه جانبه مشترک، متشکل از هیات سازمان ملل برای حمایت از گذار دموکراتیک در سودان، اتحادیه آفریقا و سازمان ایگاد هدایت می‌شد، متوقف گشت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از الجزیره، مکانیزم سه جانبه ناظر بر گفتگو بین طیف مدنی و نظامی سودان اعلام کرد، این مذاکرات متوقف شده است.

علت توقف این مذاکرات تصمیم کمیته نظامی سودان برای عقب نشینی از مذاکرات عنوان شد.

مکانیزم سه جانبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، بدون مشارکت ارتش در نشست‌های آتی، فایده‌ای از ادامه مذاکرات با ترکیب کنونی‌اش وجود ندارد.

این مکانیزم تاکید کرد که به تماس با تمامی طیف‌ها برای ارزیابی بهتر جهت پیشبرد تلاش‌های تسهیل دست یابی به یک راهکار سیاسی برای بحران کنونی ادامه خواهد داد.

پیشتر عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل ارتش سودان در سخنرانی تلویزیونی از خروج شورای نظامی از مذاکرات مستقیم که توسط مکانیزم سه جانبه مشترک هیات سازمان ملل برای حمایت از گذار دموکراتیک در سودان و اتحادیه آفریقا و سازمان ایغاد هدایت می‌شود، خبر داد. وی اعلام کرد که هدف از این خروج، دادن عرصه به گروه‌های سیاسی برای نشستن بر سر میز مذاکره و تشکیل یک دولت اجرایی است که ماموریت‌های گذار دموکراتیک را برای رسیدن به انتخابات تکمیل کند.

وی از گروه‌های سیاسی و مدنی خواست تا هرچه سریع‌تر بر سر میز مذاکره بنشینند و به گفتگوی فوری و جدی برای توافق در مورد دولت بپیوندند و کشور را از بحران موجودیتی خارج کنند.

فرمانده کل ارتش سودان تاکید کرد که به محض تشکیل دولت اجرایی و شورای عالی دفاعی متشکل از نیروهای مسلح و نیروهای حمایت سریع جهت انجام ماموریت‌های امنیتی و دفاعی که با دولت بعدی درخصوص سایر ماموریت‌ها همسویی داشته باشد؛ او شورای حاکمیتی را منحل خواهد کرد.