گزارش‌ها حاکی از افزایش شدید مبتلایان در آمریکا و کشورهای اروپایی است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از «چاینا دیلی»، زیرسویه فرعی اومیکرون BA.5 و BA.4 که در میان موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا غالب شده‌اند، به افزایش ابتلا‌ها و پذیرش در بیمارستان‌ها در سراسر کشور دامن می‌زنند.

«باربارا فرر»، مدیر بهداشت عمومی شهر لس‌آنجلس گفت «با افزایش نرخ انتقال مرتبط با سویه‌های فرعی بسیار عفونی که برخی از ایمنی اکتسابی قبلی از واکسن‌ها و ابتلا‌های قبلی کووید را دور می‌زنند، همه ما با خطر بالایی روبرو هستیم.»

فرر از سطوح بالای سرایت در جامعه طی ماه گذشته، به عنوان یکی از عوامل موثر در افزایش تعداد پذیرش مبتلایان در بیمارستان یاد کرد.

او گفت «همه ما اکنون با خطر بیشتری برای ابتلا به کووید روبرو هستیم، زیرا افراد بیشتری به این ویروس آلوده هستند که می‌تواند هنگام تجمع، خرید کردن یا شرکت در رویدادها به دیگران منتقل شود. کارکنان بخش‌های ضروری، به ویژه آنهایی که مستقیماً با مردم در ارتباط هستند، اکنون در طول روز کاری خود بیشتر در معرض ویروس قرار دارند.»

این وضعیت فقط مربوط به لس‌آنجلس نبوده و دیگر شهرها و مناطق آمریکا هم شاهد افزایش مبتلایان به ویروس کرونا هستند.

همچنین افزایش شیوع کووید-۱۹ در فرانسه و در سراسر اروپا فاجعه‌ای است که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه و سایر دولت‌های اروپایی مسئول آن هستند.

آنها با لغو همه اقدامات برای محدود کردن شیوع ویروس در بهار امسال، جمعیت را در برابر موج جدیدی که اکنون میلیون‌ها نفر در فرانسه و ده‌ها میلیون نفر را در سراسر اروپا آلوده کرده است، بی‌دفاع کرده‌اند.

با جمعیت ۶۷.۴ میلیون نفری، فرانسه ۳۲.۱ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ را در طول دوره همه‌گیری تأیید کرده است، از جمله ۱۹ میلیون مورد از دسامبر گذشته تا مارس گذشته و ۲ میلیون مورد فقط در ماه گذشته در این کشور ثبت شده‌اند.

به گفته مقامات بهداشتی فرانسه، این کشور از ۱۰ روز گذشته تاکنون شاهد افزایش ۴۵ درصدی در تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ بوده است.

در حال حاضر حدود دو میلیون مورد فعال ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور وجود دارند.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۲۵ هزار نفر در سال جاری، از جمله هزار و ۲۰۰ نفر در ماه گذشته، بر اثر کووید-۱۹ در فرانسه جان خود را از دست داده اند. آمار کلی تلفات کرونایی فرانسه به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است.

موج کنونی ناشی از زیرسویه بسیار عفونی BA.5 است که ۶۷ درصد موارد ابتلا در فرانسه در هفته آخر ژوئن را تشکیل می‌دهد.

ابتلاها در سراسر این کشور در حال افزایش شدید هستند و میانگین هفت روزه موارد جدید روزانه ابتلا به بیش از ۸ برابر در مقایسه با هفته منتهی به ۱۲ ژوئن و از ۱۴ هزار و ۵۶۱ مورد به بیش از ۱۲۷ هزار مورد رسیده است.

طی ماه گذشته، تعداد موارد تایید شده فعال کووید-۱۹ در آلمان هم بیش از دو برابر شده و به ۱.۷ میلیون مورد در این کشور، ۱.۳ میلیون در ایتالیا، ۵۰۰ هزار مورد در انگلیس و ۱۳۰ هزار مورد در هلند و بلژیک رسیده است.

تقریباً همه کشورهای این قاره موج گسترده‌ای از ابتلاها را تجربه می‌کنند که به زودی با موج Omicron BA.1 زمستان گذشته رقابت خواهد کرد.