الکسی رزنیکوف، ضمن اذعان به تلفات سنگین کشورش در جنگ با روسیه و فرسودگی ارتش اوکراین، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر از شرکای غربی خود شد.

به گزارش مرور نیوز، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه‌ با "وال استریت ژورنال" گفت: استقرار سامانه‌های راکتی دوربرد آمریکا در جنگ علیه روسیه «تغییردهنده بازی» بوده است.

الکسی رزنیکوف گفت که سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا M142 که اغلب با نام هیمارس HIMARS شناخته می شود، به طور موثر توسط نیروهای اوکراینی در شهر ایزیوم در شمال شرقی استفاده شده است، اما گفت که برای عقب راندن نیروهای روسی به تعداد بیشتری نیاز است.

رزنیکوف به این روزنامه درباره توانایی اوکراین برای استفاده مؤثر از سیستم‌های تسلیحاتی گفت: «ما باید آنها را متقاعد می‌کردیم و به آنها مدرک نشان می‌دادیم. «در مورد ایزیوم، ما دقیق [در هدف قرار دادن] یک مرکز فرماندهی روسیه برای عملیات هوایی عمل کردیم. واقعا دقیق بود شرکای ما آن را دیدند و گفتند: شما در آزمون موفق شدید.

وی همچنین گفت که تمرکز اوکراین به تجهیزات بیشتری مانند وسایل نقلیه مسلح، تانک و هواپیماهای بدون سرنشین است و خاطرنشان کرد که پهپادهای مورد استفاده به طور مداوم توسط نیروهای روسی مسدود می‌شوند.

رزنیکوف گفت: «ما باید جوخه‌های خود را تازه کنیم و آنها را تغییر دهیم و جایگزین کنیم، زیرا ضررهای زیادی نیز داریم. ما منتظر خودروهای زرهی و سلاح بیشتر از طرف شرکای خود هستیم. ما باید برخی مواضع را بازسازی و استحکامات خود را تازه کنیم و یک استراتژی عملیاتی جدید برنامه‌ریزی کنیم.»

وی افزود: سامانه‌های موشکی کوتاه برد "جاولین" و "نلاو" دیگر در لیست تجهیزات اولویت‌دار نیروهای اوکراینی قرار ندارند و کی‌یف اکنون به توپخانه‌های دوربرد نیاز دارد.

رزنیکوف همچنین در نشست مجله فوربس درباره اوکراین گفت که کشورش نیازی به سامانه‌های گنبد آهنین اسرائیل ندارد؛ چرا که نمی‌تواند کی‌یف را در برابر موشک‌های کروز و بالستیک روسیه محافظت کند.

وزیر دفاع اوکراین گفت که گنبد آهنین اسرائیل علیه موشک‌های روسی کار نخواهد کرد. اوکراین باید سامانه دفاع موشکی خود را توسعه دهد.

این اظهارات وزیر دفاع اوکراین در تضاد با درخواست‌های سابق اوکراین از اسرائیل برای دستیابی به سامانه گنبد آهنین است.

سفیر اوکراین در اراضی اشغالی ماه ژوئن گذشته گفته بود کشورش می‌خواهد سامانه هوایی گنبد آهنین را بخرد و افزود: "ما به کمک اسرائیل نیاز داریم. ما به حمایت نظامی-فنی نیاز داریم. گنبد آهنین به ما امکان می‌دهد زنان و کودکان خود را از بمباران موشک‌های روسی نجات دهیم."

رزنیکوف در تکمیل اظهاراتش با اشاره به اینکه "گنبد آهنین قدرت حفاظت ۱۰۰ درصدی ندارد"، فاش کرد که به اراضی اشغالی رفته و با سازندگان گنبد آهنین صحبت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: گنبد آهنین برای محافظت در برابر موشک‌های کم سرعت، کم ارتفاع و نقطه زن که عمدتاً در گاراژها تولید می‌شوند طراحی شده است و در برابر موشک‌های کروز و بالستیک قدرت محافظت ندارد.