کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه نزدیک به نیمی از پناهجویان اوکراینی به کشور خود بازگشته‌اند.

 

به گزارش مرور نیوز، «یلوا یوهانسون» در یک نشست خبری، شمار پناهجویان اوکراینی که تاکنون به اتحادیه اروپا وارد شده‌اند را ۶ میلیون ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیش از سه میلیون پناهجو به خانه بازگشته‌اند. انتظار می‌رود تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید بر این تعداد افزوده شود.

 کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا با بیان این که تعداد درخواست‌های دریافتی آمار دقیقی از شمار پناهجویان اوکراینی ارائه نمی‌دهد، تاکید کرد: اتحادیه اروپا سه میلیون ۷۰۰ هزار درخواست پناهندگی دریافت کرده است، اما با این وجود، از این تعداد عده‌ای به اوکراین بازگشته‌اند و برخی هم در کشور نخست و هم در کشور‌های ثانویه درخواست پناهندگی داده‌اند.

او گفت: موج فزاینده پناهندگان اوکراینی که پس از آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو در کی‌یف شکل گرفته بود درحال بازگشت به روز‌های قبل از جنگ است.

از میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، جمهوری چک، لهستان، استونی، بلغارستان و لتونی به ترتیب بیشترین تعداد پناهجو از اوکراین را داشته‌اند، افزود: گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که روسیه با پذیرش یک میلیون و ۴۱۲ هزار پناهنده اوکراینی نخستین کشور در این فهرست است و پس از آن، لهستان با یک میلیون و ۱۹۵ هزار نفر، آلمان با ۸۶۷ هزار نفر و جمهوری چک با ۳۸۲ هزار نفر، بالاترین آمار دریافت پناهجو را دارند.