در پی هشدار شورای امنیت روسیه به ناتو نسبت به «دشمن» خواندن مسکو توسط این اتحاد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که ناتو اتحادی دفاعی است و سر ستیز با روسیه ندارد.

 

به گزارش مرور نیوز، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ناتو اتحادی دفاعی است که هیچ تهدیدی علیه دیگر کشورها محسوب نشده و مقاصد ستیزه‌جویانه‌ای علیه روسیه ندارد.

پیش‌تر نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تصمیم ناتو برای «دشمن» خواندن روسیه واکنش نشان داده و گفت، ممکن است دکترین جدید ناتو باعث تشدید تنش‌ها و به خطر افتادن ثبات در اروپا شود. این مقام روس به ناتو هشدار داد که مسکو را تهدید نکند.

رهبران ناتو در اجلاس مادرید در اواخر ماه ژوئن یک مفهوم استراتژیک جدید را نهایی کردند که بر اساس آن روسیه «چشمگیرترین و مستقیم‌ترین تهدید» محسوب می‌شود.

مسکو مکررا ناتو را ائتلافی با هدف تقابل توصیف کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در اوایل ماه آوریل گفت که گسترش جناح شرقی ناتو ماهیت تهاجمی داشته و اروپا را امن‌تر نخواهد کرد. در عین حال، این سخنگو بیان کرد که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو یک تهدید وجودی علیه روسیه محسوب نمی‌شود.