دستیار پوتین با بیان اینکه روسیه به گونه ای عمل می کند که به سوئیفت نیازی نباشد گفت: ما بر حداکثر کردن آسایش برای فعالیت‌های اقتصادی خارجی تمرکز می‌کنیم.

به گزارش مرور نیوز، «ماکسیم اورشکین» دستیار رئیس‌‌جمهور روسیه شنبه (۱۶ ژوئیه) گفت که مسکو تلاش خواهد کرد تا به گونه‌ای عمل کند که نیازی به سوئیفت نداشته باشد.

این مقام گفت: در مورد سوئیفت بسیار ساده است، ما به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که نیازی به آن نباشد. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم این در واقع وظیفه کلیدی در حال حاضر است. ما بر حداکثر کردن آسایش برای فعالیت‌های اقتصادی خارجی تمرکز می‌کنیم.

دستیار رئیس‌جمهور روسیه گفت که جهان از دلار و یورو استفاده کرد زیرا این کار راحت بود. به گفته وی «تمام جهان گروگان سیستم مالی غرب بود، زیرا همه به آن عادت کردند؛ این برای همه راحت بود. اساساً واضح است که چرا روسیه و چین از دلار یا یورو استفاده می‌کنند. صرفاً از روی عادت، (شرایط) اینطوری شکل گرفت و راحت بود.

اورشکین گفت: اکنون شرایطی است که برعکس، [گردش مالی] یوان افزایش می‌یابد، گردش مالی روبل افزایش می‌یابد. چنین سازوکارهایی را طراحی خواهیم کرد که روند را ساده‌تر می‌کند.

کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه در اوکراین تاکنون در چند نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

 رئیس‌جمهور روسیه اخیرا در سخنانی تاکید کرد: نخبگان غرب هنوز در توهم و در دوران گذشته به‌ سر می‌برند. دوران جهان تک قطبی با وجود تلاش‌ها برای حفظ آن به پایان رسیده است. رویکردهایی که توسط یک قطب دیکته می‌شوند محکوم به شکست هستند. دیگر نمی‌توان پتانسیل کشورهای در حال توسعه را نادیده گرفت.

وی افزود: ثابت شد که کارشناسان غربی اشتباه می‌کردند که با اعمال تحریم‌ها، اقتصاد روسیه از هم فرومی‌پاشد. ما توانستیم افزایش تورم را مدیریت کنیم و اکنون روند کاهشی دارد.