معاون نخست‌وزیر طالبان در مراسم افتتاحیه فاز دوم سدکجکی هیرمند گفت: «افغانستان با کمک و صدقه خارجی ساخته نشده و ما با تولیدات خود کشور خود را خواهیم ساخت.»

به گزارش مرور نیوز، طالبان اعلام کرد که فاز دوم برق سدکجکی برای تولید 150 مگاوات را وارد مدار برق افغانستان کرده است.

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان در مراسم افتتاحیه برق این سد گفت: «افغانستان با کمک و صدقه خارجی ساخته نشده و ما با تولیدات خود کشور خود را خواهیم ساخت.»

برادر افزود که جامعه جهانی وطن ما را نساختند؛ بلکه آن را ویران کردند و اکنون ما مشغول بازسازی آن هستیم.

این اظهارات در حالی است که فار دوم برق سد کجکی توسط یک شرکت ترک ساخته و به بهره برداری رسیده و سفیر این کشور نیز  در مراسم افتتاحیه حضور داشته است.

این شرکت ترکی گفته است که تولید برق سد کجکی به 151 مگاوات رسیده است.

این در شرایطی است که وزیر انرژی طالبان با بیان اینکه 35 میلیون دلار بدهی برای واردات برق از کشورهای ایران، ازبکستان و تاجیکستان باقی مانده گفت: بخشی از این بدهی پرداخت شده است.

وی افزود: دولت موقت طالبان بخشی از این بدهی را پرداخته است و هنوز بدهی این کشورها به صورت کامل پرداخت نشده است.

سد کجکی روی یکی از شاخه‌های رودخانه هلمند در پنج کیلومتری شهر نیلی در مرکز افغانستان ساخته شده است. این آب قبل از این به سد کجکی و در نهایت به دریاچه هامون می‌ریخت.

حق آبه ایران از رودخانه هلمند همواره مورد اختلاف بوده و طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان گفته است که به طور کامل حقابه را پرداخت خواهد کرد.

در آخرین اظهارنظر در این خصوص وزیر کشور ایران درباره آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: حق‌آبه هیرمند یک حق قانونی و حقوقی برای ایران است. نماینده ریاست‌جمهوری با طالبان در این زمینه صحبت‌هایی کرده‌اند، قول‌هایی داده شده است که هنوز عملیاتی نشده و امیدواریم به زودی عملیاتی شود.