وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی پس از برگزاری اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای به خبرنگاران گفت، کشورهای آفریقایی و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به این درک رسیده‌اند که هر یک از اعضای جامعه بین‌المللی ممکن است در زیر چتر تحریمهای واشنگتن قرار بگیرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی تصریح کرد: کشورهای آفریقایی و دیگر کشورهای سازمان همکاری شانگهای به خوبی مطلعند که هر یک از اعضای جامعه جهانی مرتکب رفتاری نامطلوب از نظر آمریکایی‌ها شوند می‌توانند مشمول تحریم های آنها بشوند. من فکر می‌کنم که اکنون این فکر به شکلی نسبتا قاطع در ذهن همه تثبیت شده است.

لاوروف متذکر شد که طرفها در جریان اجلاس وزیران خارجه اعضای سازمان همکاری شانگهای در شهر تاشکند با مطرح کردن این پیشنهاد نزد رهبران سازمان همکاری شانگهای به منظور اتخاذ اقداماتی ملموس برای گذار به سمت تسویه حساب‌های متقابل با ارزهای ملی موافقت کردند.

وی افزود: "من فکر می کنم اکنون همه به آن فکر خواهند کرد. آفریقا از قبل این تجربه را دارد. ارزهای رایج در برخی ساختارهای زیرمنطقه‌ای وجود دارند، اما همه آنها به طور کلی به ارزهای غربی متصل هستند. اما از سال آینده، آنها مشمول منطقه تجارت آزاد قاره کاملا کارآمد خواهند شد. احتمالاً یک گام منطقی این است که به نحوی این منطقه تجارت آزاد را با سازوکارهای ارزی به نحوی تقویت کنیم. من فکر می‌کنم این روند قطعاً پیش خواهد رفت."