همزمان با ادامه تحصن حامیان جریان صدر در پارلمان عراق ائتلاف هماهنگی شیعیان طی بیانیه‌ای اعلام کرد عصر امروز تظاهراتی در بغداد برگزار خواهد شد. نیروهای امنیتی نیز تدابیر شدیدی را در مرکز پایتخت برقرار کردند.

به گزارش مرور نیوز، کمیته مسئول مقدمات تظاهرات چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، شامگاه یکشنبه، مکان و تاریخ آغاز تظاهرات هواداران خود را که قرار است امروز دوشنبه در منطقه سبز در مرکز بغداد، پایتخت عراق، برگزار شود، تعیین کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای به خبرگزاری شفق نیوز اعلام کرد که «محل شروع تظاهرات ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی از پل معلق در منطقه الکراده در بغداد خواهد بود و تمدید زمان تظاهرات یا تبدیل آن به تحصن علنی به رهبری چارچوب هماهنگی مربوط است.

همزمان با این اطلاعیه، وزارت دفاع عراق اعلام کرد که نیروهای ارتش در خدمت مردم هستند و وظیفه نیروهای امنیتی حفاظت از تظاهرکنندگان و اموال عمومی و خصوصی آنها است.

دفتر نخست وزیری عراق هم اعلام کرده که استفاده از گلوله‌های واقعی و لاستیکی و بمب‌های دودزا علیه تظاهرکنندگان ممنوع است.  همچنین تاکید شده که سرویس های امنیتی باید محل تظاهرات را کنترل و از مقر و زیرساخت‌های دولتی محافظت کنند.

علاوه بر این گروه رسانه امنیتی عراق(ارتش) اعلام کرد که دستگاه های امنیتی و نظامی وفاداری خود را به عراق در هر شرایطی ثابت کرده‌اند و در امور سیاسی دخالت نمی‌کنند.

در این بیانیه آمده که وظیفه نیروهای امنیتی جلوگیری از نقض امنیت است.

سرویس مبارزه با تروریسم هم به نوبه خود استقرار عناصر آن در جاده فرودگاه یا منطقه سبز را تکذیب و تاکید کرد که هیچ طرفی در سیاست یا حکومت نخواهد بود و بر اساس دستورات فرماندهی کل قوا عمل می‌کند.

ناآرامی‌ها در عراق پس از نخستین یورش حامیان صدر به پارلمان این کشور در واکنش به تعیین "محمد شیاع السودانی" به عنوان نامزد نخست وزیری این کشور از سوی ائتلاف شیعیان آغاز شد.

مقتدی صدر رهبر این جریان یکشنبه شب در بیانیه‌ای که در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد به هوادارانش گفت: "اگر فرصت را از دست دادید، من را سرزنش نکنید."

وی با اشاره به اینکه "برخی در عراق مدعی هستند انقلاب کنونی یک انقلاب صدری است"، افزود: من به حمایت از انقلابیون، نه تحت لوای خودم یا فرماندهی من، بلکه با پرچم عراق، دعوت می‌کنم.

رهبر جریان صدر با بیان اینکه "انقلاب خودجوش و مسالمت آمیز اولین گام برای کسانی است که دچار فساد، تروریسم و ​​وابستگی شده‌اند"، افزود: "امیدوارم تراژدی تباه شدن فرصت طلایی در سال ۲۰۱۶ تکرار نشود."

وی افزود: «این فرصتی است برای از بین بردن فساد، انحصار قدرت و سهمیه بندی».