دبیرکل سازمان ملل متحد در سالروز حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و کشتار حدود ۱۴۰هزار تن در ژاپن، گفت که بشر در حال بازی کردن با یک اسلحه پر است.

به گزارش مرور نیوز، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در مراسم یادبود حمله اتمی آمریکا به هیروشیما بار دیگر با تاکید بر منع گسترش تسلیحات اتمی، آن را «سلاحی پر» در دست بشریت توصیف کرد.

گوترش در جریان این مراسم با اشاره به حمله اتمی آمریکا به ژاپن گفت: ده‌ها هزار نفر در این شهر در یک چشم به هم زدن کشته و زنان، کودکان و مردان در آتشی جهنمی سوزانده شدند.

وی افزود: آنهای هم که کشته نشدند، سالهاست که با میراث شومِ رادیواکتیو، با سرطان و سایر مشکلات جسمانی دیگر دست‌وپنجه نرم می‌کنند. (و حالا) باید از خودمان بپرسیم از متورم شدن ابر قارچی (ناشی از انفجار اتمی) روی آسمان این شهر چه چیزی فرا گرفتیم؟

گوترش در این‌باره افزود: بحران‌ها با رنگ و بوی تند هسته‌ای به سرعت در حال افزایش است؛ بشریت در حال بازی کردن با یک اسلحه پر است.

آمریکا در ششم آگوست ۱۹۵۴ شهر هیروشیمای ژاپن را با بمب‌های اتمی بمباران کرد. در این حمله حدود ۱۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و شمار زیادی نیز تحت تأثیر تشعشع مواد رادیواکتیو، به انواع سرطان‌ها و امراض لاعلاج مبتلا شدند. ارتش آمریکا سه روز پس از بمباران هیروشیما، شهر بندری ناگازاکی را نیز هدف حمله اتمی قرار داد و حدود ۷۴ هزار نفر دیگر از مردم ژاپن را به قتل رساند. آمریکا تنها کشوری است که تاکنون از سلاح اتمی استفاده کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر حدود ۱۳ هزار فقره تسلیحات هسته‌ای در سراسر جهان وجود داشته و از این تعداد، بخشی عمده یعنی ۵۴۲۸ فقره در اختیار آمریکا است.