دیده‌بان حقوق بشر ضمن متهم کردن برخی مقامات ارشد اسرائیلی به حمایت صریح از استفاده بیش از حد زور و نیروی مرگبار علیه فلسطینی‌ها، سیاست "تیراندازی به قصد کشت" رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، گزارش جدید دیده‌بان حقوق بشر حاکی از آن است که مقامات ارشد اسرائیل، نیروی دفاعی و پلیس را به تیراندازی با هدف کشتن فلسطینی‌هایی که گمان می‌برند به اسرائیلی‌ها حمله کنند _حتی زمانی که دیگر تهدیدی محسوب نمی‌شوند_ ترغیب کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر با استناد به بیانیه‌های منتشر شده از سوی مقامات اسرائیلی از اکتبر سال 2015 همچون بیانیه‌های آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد که مقامات رژیم صهیونیستی نه تنها استفاده از نیروی مرگبار علیه فلسطینی‌ها را ترغیب کرده، بلکه مطرح شدن چنین درخواست‌هایی را نیز محکوم نکرده‌اند.

از اکتبر 2015 نیروهای رژیم صهیونیستی بیش از 150 نوجوان و جوان فلسطینی را که گمان می‌کردند قصد انجام اقدامات "خشونت‌آمیز"علیه اسرائیلی‌ها را دارند، به شهادت رساندند.

لیبرمن در اکتبر 2015 گفته بود: اسرائیل باید سیاستی داسته باشد که هیچ مهاجمی چه زن و چه مرد از حمله جان سالم به در نبرد.

یک عضو پارلمان رژیم صهیونیستی(کنست) در فوریه 2016 در کنست گفته بود: مهاجمی که قصد دارد یک یهودی را تنها به خاطر آنکه یهودی است، بکشد، بدون توجه به سنش باید کشته شود.

گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل در خصوص چنین سیاسی گفت: من کاملا با این سیاست‌ها موافقم البته شرایط نیز مهم است. دستورات شفافی به پلیس اسرائیل داده می‌شود. به محض آنکه یک افسر پلیس احساس کند که جان خودش یا دیگر شهروندان درخطر است باید طبق مقررات تیراندازی کند. ما نمی‌خواهیم جان هیچ شهروند یا افسر پلیسی را به خطر بیندازیم. هر مهاجمی که می‌خواهد به ما و شهروندان "لطمه بزند" باید بداند که جان سالم از حمله به در نخواهد برد.

این در حالی است که برخی مقامات از جمله گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی این سیاست را زیرسوال برده‌اند.

وی گفت: نیروی دفاع اسرائیل نمی‌تواند با این شعار پیش برود که اگر فردی خواست شما را بکشد شما اول او را بکشید یک سرباز تنها زمانی می‌تواند دست به اسلحه شود که خطری او یا هم رزمانش را تهدید کند.

قوانین بین‌المللی حقوق بشر استفاده از سلاح گرم کشنده را به زمانی محدود می‌کند که برای نجات جان فردی لازم باشد یا هیچ گزینه دیگری وجود نداشته باشد.

دیده‌بان حقوق بشر از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و مقامات امنیتی ارشد رژیم صهیونیستی خواست تا راهنمایی‌های را به صورت علنی و خصوصی منتشر کرده و استفاده از نیروی مرگبار را به زمانی که برای حفاظت از جان لازم بود، محدود کنند.

این گروه همچنین خواستار قوانین و مقررات بیشتر و انجام تحقیقات معتبر درخصوص تمامی مواردی شد که احتمال استفاده بیش از حد از زور در آنها وجود داشته است.

دیگر سازمان‌های حقوق بشر نیز از اسرائیل خواسته‌اند تا به استفاده بیش از حدش از زور پایان دهد. این سازمان‌ها رژیم صهیونیستی را به کشتار غیرقانونی فلسطینی‌ها متهم کرده‌اند.