یک رسانه آمریکایی در گزارشی مدعی شد، ایالات متحده و ایران بر سر جزئیات کلیدی یک توافق قریب‌الوقوع برای احیای توافق هسته‌ای با هم اختلاف دارند و ممکن است چند هفته برای حل اختلافاتشان زمان نیاز باشد

به گزارش مرور نیوز، رسانه «بلومبرگ» خبر داد که موانع بر سر راه توافق برجام همچنان ادامه دارد و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ضمانت‌های اقتصادی، همچنان محل منازعه طرفین است.

در گزارش بلومبرگ به نقل از «مقام‌های مطلع» آمده است: «ایالات متحده و ایران بر سر جزئیات کلیدی یک توافق قریب‌الوقوع برای احیای توافق هسته‌ای با هم اختلاف دارند و ممکن است چند هفته برای حل اختلافاتشان زمان نیاز باشد».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «با پاسخ واشنگتن و تهران به پیشنهاد "نهایی" اتحادیه اروپا که در ازای به عقب برگرداندن برنامه هسته‌ای رو به گسترش ایران، تحریم‌ها علیه اقتصاد این کشور از جمله صادرات نفت را کاهش می‌دهد، انتظارات برای یک پیشرفت قریب‌الوقوع بالا رفت».

به نوشته بلومبرگ، یکی از مقامات ارشد اروپایی گفت که «طرفین هرگز تا به این حد به احیای توافقنامه ۲۰۱۵ (برجام) نزدیک نشده‌اند و یک مشاور ارشد دولت بایدن هم این اظهارات را بازگو کرد».

به نوشته این رسانه آمریکایی، «با این حال، دو مقام دیگر که از مذاکرات مطلع بودند، گفتند که اختلافات بر سر تحقیقات ناظران بین‌المللی (بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در مورد فعالیت هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی و دریافت ضمانت‌های اقتصادی مورد درخواست تهران در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق ادامه دارد، همانطور که دونالد ترامپ‌ رئیس‌جمهور وقت آمریکا چهار سال پیش چنین کاری را انجام داد».

همه مقام‌هایی که بلومبرگ در گزارش خود به اظهارات آنها استناد کرده است، از این رسانه آمریکایی خواستند که به دلیل صحبتشان درباره «اطلاعات حساس»، هویت آنها فاش نشود.

در گزارش آمده است: «مذاکرات (برجامی) به دقت توسط تاجران نفت و گاز زیر نظر گرفته می‌شود و همچنین توسط سیاستمدارانی که با واکنش منفی افکار عمومی روبرو هستند چرا که قیمت‌های بالای انرژی باعث افزایش تورم در سراسر جهان می‌شود و این توافق می‌تواند میلیون‌ها بشکه نفت و محصولات پالایش شده (پتروشیمی) را که ایران از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ توسط دولت ترامپ ذخیره کرده است، آزاد کند».

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «در حالی که طرف‌های مذاکره به طور علنی درباره جزئیات تحولات اخیر اظهارنظر نکرده‌اند، این احساس وجود دارد که تهران برای واگذاری امتیاز بیشتر با فشار مواجه است».

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن اذعان به وجود شکاف‌ها و اختلافات در مذاکرات اعلام کرد که واشنگتن در حال ادامه دادن به مذاکره است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هفته گذشته (دوم شهریور) از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

بلومبرگ در بخشی از گزارش بامداد روز شنبه (امروز به وقت تهران) خود به ادعاهای پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده است.

این رسانه آمریکایی نوشت: « آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بازرسان آن برای بیش از سه سال در حال بررسی آثار اورانیوم کشف‌شده در چندین سایت اعلام‌نشده هستند، در ماه سپتامبر دو نشست مهم برگزار می‌کند که با حضور مقامات ارشد همه طرف‌های اولیه توافق 2015 (برجام) شامل چین، فرانسه، آلمان، ایران، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده می‌شود».

بلومبرگ ادامه داد: «تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی هفته‌های اخیر به عنوان یک نقطه اختلاف و مانع بزرگ برای پیشرفت (در مذاکرات برجامی) ظاهر شده است اما رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس این هفته طی مصاحبه با شبکه پی‌بی‌اس تاکید کرد که به نتیجه رساندن این تحقیقات ممکن است».

در بخشی از گزارش این رسانه آمریکایی از وجود مشکلات به منظور اجرای توافق احتمالی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و زمان‌بر بودن ورود نفت ایران به بازارهای جهانی تاکید شده است.

بلومبرگ نوشت: «به گفته یک مقام اروپایی، حتی اگر واشنگتن و تهران با احیای این توافق موافقت کنند، اجرای آن چالش خواهد بود و به این بدان معناست که بازگشت کامل ایران به بازارهای نفت ماه‌ها طول می‌کشد».

این رسانه افزود: «این یک مشکل برای مقامات آمریکایی است که در یک وضعیت بغرنج مذاکره قرار دارند. هر گونه امتیاز اضافی که به ایران داده شود، باعث بازنگری جدید در میان اعضای دو حزبی شکاک کنگره می‌شود و این موضوع می‌تواند به انتخابات میان‌دوره‌ای (کنگره) ایالات متحده در ماه نوامبر سرایت کند و دولت بایدن در معرض خطر از دست دادن کنترل (حزب دموکرات) بر سنا است».

انتشار گزارش بلومبرگ درباره موانع موجود برای اجرای توافق احتمالی با موضوع احیای برجام در شرایطی مطرح شده که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره پاسخ‌های ایران و آمریکا و پیشنهاد او برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ صحبت کرده است.

جوزپ بورل روز پنجشنبه هفته گذشته گفت که پاسخ آمریکا به نظرات ایران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها را «دریافت کردیم. طرح بسیار معقولی است». وی سه روز پیش از این، پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا را هم معقول خوانده بود