وزارت خارجه روسیه در آستانه سفر وزیر خارجه ایران به مسکو اعلام کرد، همکاری‌های ایران و روسیه علی‌رغم اقدامات خصمانه غرب ادامه خواهد یافت.

به گزارش مرور نیوز، وزارت خارجه روسیه سه شنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که همکاری‌های ایران و روسیه، علی‌رغم اقدامات خصمانه و تحریم‌های غرب ادامه خواهد یافت.

به گزارش اس‍پوتنیک، وزارت خارجه روسیه در این زمینه اعلام کرد: «اقدامات خصمانه و تحریم‌های غرب علیه ایران و روسیه مانع از توسعه همکاری‌های دوجانبه سودمند دو کشور در همه زمینه‌ها نمی‌شود.»

این وزارتخانه با اشاره به افزایش سطح همکاری‌های تهران و مسکو اعلام کرد: «در ژانویه تا ژوئیه جولای ۲۰۲۲، تجارت دوجانبه بین روسیه و ایران به ۲.۷ میلیارد دلار رسید که ۴۲.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.»

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که در مذاکرات بر سر توافقنامه جامع تجارت آزاد بین ایران و "اتحادیه اقتصادی اوراسیا" پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

بر اساس این گزارش، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در سفری کاری به مسکو با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. قرار است این دو درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، پروژه‌های مشترک انرژی و حمل و نقل روسیه و ایران و همچنین برخی موضوعات منطقه‌ای مانند تحولات اوکراین، سوریه و افغانستان گفت‌وگو کنند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  پیش از ترک تهران به مقصد مسکو گفت: «هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است.»

وی توضیح داد: برخی از طرف‌های اروپایی از جمهوری اسلامی ایران درخواست دارند که در بحران اوکراین وارد شود و به کاهش درگیری‌ها، بازگشت شرایط در میز مذاکره و توقف جنگ کمک کند. لذا یکی از اهداف اصلی سفر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان این وضعیت در اوکراین است.»

اخیرا سرگئی لاوروف  به تهران سفر کرد و امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک بار دیگر بر مخالفت ایران با جنگ در اوکراین تاکید کرد. امیرعبداللهیان نیز پس از تصدی این سمت دو بار سفر رسمی به مسکو داشته است.