نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بیان کرد: هیچ فعالیت غیرقانونی‌ای در تاسیسات ایران انجام نمی شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه روسی ایزوستیا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگو با این روزنامه گفت که بیشتر نگرانی‌های غرب درباره ذرات اورانیوم که پیش از سال ۲۰۰۳ در تاسیسات ایران یافت شده بود، بی‌اساس است.

اولیانوف گفت، «هیچ فعالیت غیرقانونی‌ای در حال حاضر در این تاسیسات انجام نمی‌شود.»

نماینده روسیه در وین درباره پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس گفت: ایران باید به سوالات اساسی [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] در حدی که می‌تواند پاسخ دهد تا در شورای حکام برای خارج کردن این موضوع از دستور کار تصمیم‌گیری شود.

او تاکید کرد، «ایران به شرکای غربی مذاکرات وین که از اعضای شورای حکام هستند، اعتماد ندارد.  این بی‌اعتمادی دلیل دارد».

اولیانوف علاوه بر این، درباره باز بودن پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام گفت: این ابزار قدرتمندی در دستان کشورهای غربی است. مسئله‌ای ایجاد شده است و آن‌ها هر کاری می‌کنند تا این موضوع مختومه تلقی نشود. به همین دلیل است که برای ایران مهم بود از تمامی شرکای برجام تضمین بگیرد که این مسئله را در شورای حکام مطرح نخواهند کرد. اگر تهران توضیحات لازم را به آژانس بدهد، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس گزارش رضایت‌بخشی درباره این موضوع خواهد نوشت.

مسئله‌ای که اولیانوف می‌گوید اخیرا درباره پرونده هسته‌ای ایران مطرح شده است، به تحقیقات آژانس درباره یافت شدن ذرات اورانیوم در «سه محل اعلام نشده از سوی ایران» اشاره دارد.

اشاره اولیانوف به پاسخ دادن ایران به سوالات آژانس در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگویی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره مذاکرات رفع تحریم ها خاطر نشان کرد:

به همه طرف‌ها تاکید کرده ایم حل و فصل موضوعات ساختگی و سیاسی پادمانی، یک ضرورت اساسی است. ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و این اراده را در عمل نشان داده‌ایم.

علاوه بر این، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران  اخیرا در گفت‌وگویی درباره سوالات باقی‌مانده آژانس و اینکه این سوالات از نظر شما جدید و در قالب پادمان است یا ادامه مسائل PMD است؟ گفت: از نظر من، این‌ها همه بهانه سیاسی هستند. مشابه آنچه در PMD بود. مکان‌هایی که از آن نام می‌برند و اتهاماتی که مطرح می­‌شود، همان‌هایی است که از حنجره صهیونیست‌ها و منافقین شنیده می‌شود. این‌ها سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می­‌کنند.

او ادامه داد: ۱۶ نهاد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اخیرا در سال ۲۰۲۲، تعداد زیادی از  نهادهای امنیتی آنان به طور غیرمستقیم بر صلح آمیز بودن برنامه ایران صحه گذاشته­‌اند. طرح مجدد سوالات با اتهامات بی‌اساس، ابزاری است برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران. فلسفه وجودی برجام مولود پاسخ به این اتهامات است. اما می­‌بینید از همان حنجره که می­‌گوید می‌خواهد صنعت هسته‌ای ما را از بین ببرد و بمباران کند، این اسناد و مدارک جعلی بیان می‌شود. این حنجره که مشخص است، متلعق به دشمن ما است و برای برنامه هسته‌ای ایران خط و نشان می‌کشد، سعی دارد از طریق اسناد جعلی به نحو دیگری به ما فشار آورد، از این رو معتقدم این سوالات ادامه همان PMD است و اصلا مبنای پادمانی ندارد، چون ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد.

اسلامی در پاسخ به این‌که پس چرا ایران قبول کرد به سوالات آژانس در چارچوب پادمان جامع پاسخ دهد، اظهار کرد: در دولت گذشته متاسفانه قبول کردیم که بیایند و این مکان‌ها را ببینند. آمدند و دیدند اما سوالات همچنان ادامه داشت. در دوره ما گفتند اگر این‌ها را پاسخ دهید ما این پرونده را می‌بندیم. این سوالات چهار مورد بود. درباره یک مورد قانع شدند و گفتند که دیگر سوالی نداریم اما در گزارش شورای حکام مجدد همان موردی که بسته بودند را دوباره به شکل دیگری مطرح کردند، خوب اگر حسن نیت بود نباید آن یک مورد را دیگر می‌نوشت.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این اقدامات و سوالات در ادامه همان عملیات تخریب، ترور و خرابکاری است. این‌ها سلسله مسائل و پازلی برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران است و ما این‌ها را از هم جدا نمی‌بینیم. ما حافظه‌مان را از دست ندادیم. چند سال می‌گفتند در لویزان، جنوب تهران، تورقوزآباد فلان انبار است و بهمان اقدام شده است یا مدام درباره پارچین صحبت می­‌کردند. چه شد؟ آمدند، دیدند و بازرسی کردند اما چیزی آنجا نبود. این اتهام‌زنی‌ها بدجور به دل‌شان چسبیده و خوب می‌توانند با این کارها برنامه هسته‌ای ایران را معطل نگه دارند اما دوره این چیزها دیگر تمام شده است.