رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داد اگر یونان به تحریک در دریای اژه ادامه دهد، آنکارا پاسخ خواهد داد. وقتش که برسد، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از آرتی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه. در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رهبران بوسنی و هرزگوین در جریان سفر خود به این کشور بالکان گفت: یونان از جزایری در دریای اژه برای آزار هواپیماهای نظامی ترکیه استفاده می‌کند و آنکارا چنین رفتاری را برای همیشه تحمل نخواهد کرد. اردوغان گفت: «وقتش که برسد، ممکن است ترکیه «یک شب ناگهان بیاید» و تلافی کند.

وی افزود: «نشانه خوبی» نیست که رادارهای یونانی هواپیماهای ترکیه را قفل می‌کنند. او این رفتار آتن را «تهدیدکننده» توصیف می‌کنند.

وی همچنین یونان را متهم کرد که از پایگاه‌های نظامی خود در جزایر دریای اژه برای تهدید آنکارا استفاده می کند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: اگر چنین تهدیدهای نامشروع علیه ما از آنجا ادامه یابد، صبر [ما] پایان خواهد یافت. وقتش که برسد، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

با این حال او در مورد اقدامات احتمالی ترکیه توضیح نداد.

سخنان وی در حالی بیان شد که وزارت خارجه ترکیه نامه ای به ۲۵ عضو اتحادیه اروپا و همچنین جوزپ بورل، دیپلمات ارشد این اتحادیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ارسال کرد که در آن موضع ترکیه در مورد وضعیت متشنج در دریای اژه را تشریح کرد.

در این نامه که خطاب به اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده، آتن به نقض وضعیت غیرنظامی جزیره شرقی دریای اژه و سایر «اقدامات غیرقانونی» متهم شده است. ترکیه همچنین یونان را متهم کرد که "خواسته‌های حداکثری" را مطرح می کند، به ویژه با ادعای ۱۰ مایل دریایی از حریم هوایی علیرغم اینکه آب های سرزمینی این کشور در دریای اژه تنها مساحت ۶ مایل دریایی از هر جزیره را پوشش می‌دهد.

آتن، در همین حال، آنچه را که «تهدیدهای ظالمانه روزانه» آنکارا خوانده، به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه این کشور همچنین متعهد شد که موضوع اظهارات ترکیه را با ناتو نیز در میان بگذارد.

ترکیه در اواخر ماه اوت یونان را متهم کرد که سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه خود را بر روی دو جت ترکیه در یک پرواز معمولی بر فراز آب های بی طرف قفل کرده است. منابع نظامی یونان این حادثه را تکذیب کردند.

اردوغان همچنین اجتناب از «لفاظی تفرقه‌انگیز» را برای صلح و ثبات بوسنی و هرزگوین مهم خواند و در نشست ترکیه و بوسنی و هرزگوین گفت: «پرهیز از لفاظی‌های تفرقه افکنانه در روند منتهی به انتخابات (برنامه ریزی برای اکتبر) نه تنها برای صلح و امنیت بوسنی و هرزگوین، بلکه برای اقتصاد و صلح داخلی آن نیز مهم است.

او گفت: سیاست ترکیه در مورد بوسنی و هرزگوین همیشه "صادقانه، عینی، همگام و متحد کننده" بوده است.

رئیس جمهور از بازرگانان ترکیه خواست تا بیشتر در این کشور جنوب شرقی اروپا سرمایه گذاری کنند و گفت: بیایید اینجا سرمایه گذاری کنیم و بوسنی و هرزگوین را با هم بالا ببریم. وی گفت: حجم تجارت ما در 8 ماهه امسال با 15 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 627 میلیون دلار رسید. دو کشور می خواهند این مبلغ را به بالای یک میلیارد دلار برسانند. من می خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که ما تقریباً در همه زمینه ها با بوسنی و هرزگوین هستیم و خواهیم بود.

اردوغان در یک کنفرانس خبری در سارایوو با سه عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین گفت: تصمیم گرفته شد که سفر بین بوسنی و هرزگوین و ترکیه را با کارت شناسایی (فعال) کنیم. ترکیه و بوسنی و هرزگوین در حال حاضر روی سفرهای بدون گذرنامه کار می کنند و به زودی اجرایی خواهد شد.