تحلیل داده‌های ماهواره‌های نظارتی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که تابستان امسال، گرمترین تابستان از زمان ثبت رکوردها در اروپا بوده است.

به گزارش مرور نیوز، یک رشته موج‌های گرما و یک خشکسالی طولانی به شکسته شدن رکورد دما در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت منجر شد.

«سازمان خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک» گفت داده‌ها نشان می‌دهد که ماه اوت، گرمترین ماه در اروپا با فاصله‌ای قابل توجه از رکورد قبلی بود.

کارشناسان می‌گویند که در سطح جهان هم این ماه، سومین اوت گرم از زمان ثبت رکوردها بوده است.

براساس داده‌های سیستم کوپرنیک، امسال هم کل تابستان و هم ماه اوت از نظر دما رکورد زدند. تابستان امسال ۰.۴ درجه سانتیگراد گرمتر از رکورد قبلی بود که همین سال پیش ثبت شده بود. همچنین اوت ۰.۸ درجه سانتیگراد از رکورد قبلی برای این ماه بالاتر بود که در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد.

فریها وامبورگ، دانشمند ارشد سازمان خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک گفت: یک رشته موج‌های شدید گرما در سراسر اروپا، توام با هوای غیرعادی خشک، به تابستانی خیلی داغ و ثبت رکوردهای دما، خشکسالی و آتش‌سوزی در بسیاری بخش‌های قاره منجر شده که به شکل‌های مختلف بر جامعه و طبیعت اثر گذاشته است.

به گزارش بی بی سی، اروپا همچنین بدترین خشکسالی در ۵۰۰ سال اخیر را تجربه کرد.

در اطراف جهان دمای شدید در ماه اوت در سطح گسترده اتفاق افتاد و خشکسالی چین را هم دستخوش قرار داد.

اما شرایط همه جا یکسان نبود. بسیاری نواحی شاهد بارندگی قابل توجهی بودند که به سیل منجر شد. همانطور که در پاکستان دیده‌ایم، بارندگی بیشتر از معمول باعث سیل‌های بسیار ویرانگر و مرگبار شد.

داده‌های ماهواره‌ای همچنین نشان می‌دهد که بارندگی در اسکاندیناوی و بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرق اروپا بیش از حالت عادی بوده است.

اقلیم شناسان می‌گویند که هر دو این پدیده‌ها - گرما و بارندگی شدید - محصول افزایش دمای زمین در اثر گازهای گلخانه‌ای است که انسان تولید می‌کند. میانگین دما اکنون ۱.۱ درجه سانتیگراد نسبت به ۲۰۰ سال پیش بالاتر رفته است.