رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: خارج ساختن سربازان آمریکایی از افغانستان کار درستی بود اما به درستی اجرا نشد. ترامپ استدلال کرد اگر در زمان اجرای این خروج، خودش رئیس جمهور آمریکا بود، آن وضعیت پرآشوب اتفاق نمی‌افتاد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه راشاتودی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در یک مصاحبه با شبکه خبری ان.دی.تی.وی هند گفت، جایگاه کشورش در دنیا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن متحمل چندین ضربه بزرگ شده است.

او تاکید کرد، رئیس جمهور فعلی آمریکا اشتباهات زیادی مرتکب شده که نمونه آن خروج آشفته در سال گذشته از افغانستان است. به گفته ترامپ، مدیریت بایدن در قبال این خروج نشان دهنده "بی کفایتی" او بوده است؛ خروجی که متعاقب آن آمریکا تجهیزاتی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار و شهروندان آمریکایی را در افغانستان جا گذاشت.

این رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، خارج ساختن سربازان آمریکایی از افغانستان کار درستی بود اما به درستی اجرا نشد. ترامپ استدلال کرد اگر در زمان اجرای این خروج، خودش رئیس جمهور آمریکا بود، آن وضعیت پرآشوب اتفاق نمی‌افتاد.

او اضافه کرد، "واشنگتن به هر حال پایگاه بگرام را نگه می‌داشت."

ترامپ در توضیح اهمیت این پایگاه هوایی بیان کرد: "بگرام تنها از یک نیروگاه هسته‌ای چین که آنها در آنجا سلاح‌های هسته‌ای می‌سازند یک ساعت فاصله دارد. درست است؟ ما هرگز نباید آن را واگذار می‌کردیم."

پایگاه هوایی بگرام در شمال شرق افغانستان مدتی بعد از شروع عملیات نظامی واشنگتن و متحدانش در سال ۲۰۰۱ در این کشور به تصرف نیروهای آمریکا و انگلیس درآمد.

این پایگاه هوایی تا سالها به عنوان یکی اصلی‌ترین پایگاه‌های نظامی غربی‌ها در منطقه مورد استفاده قرار می گرفت در حالی که یکی از کمپهای آن نیز برای نگهداری زندانی‌ها استفاده می‌شد.

در اوت ۲۰۲۱، پایگاه بگرام بعد از تسلیم شدن  سربازان ارتش دولت سابق افغانستان و خروج نیروهای آمریکا از این پایگاه به دست شبه نظامیان طالبان افتاد.

ترامپ در گفتگو با رسانه هندی، همچنین ادعا کرد، آمریکا در دولت بایدن "از بسیاری جوانب" به میزان چشمگیری ضعیف‌تر از هر زمان شده است.

او ادامه داد، واشنگتن به غیر از مساله تورم فزاینده و "خاموشی‌های سراسر کشور" همچنین "صدا و احترامی که در سراسر جهان داشت را از دست داده است".

او مجددا ادعا کرد، روسیه در صورتی که او همچنان رئیس جمهور می‌بود حمله‌ای علیه اوکراین را اجرا نمی‌کرد.

او همچنین هشدار داد چین نیز ممکن است به زودی با توسل به زور برای تصرف تایوان تلاش کند.

ترامپ در خاتمه این مصاحبه گفت: "کشور ما دارد به جهنم می‌رود."