سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع بیماری در پاکستان پس از جاری شدن سیل در این کشور هشدار داد.

به گزارش مرور نیوز، به دنبال وقوع سیل فاجعه‌بار در پاکستان، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در باره «فاجعه دوم» و شیوع بیماری در این کشور  هشدار داد.

آسوشیتدپرس در گزارشی با بیان آنکه اغلب بیماری‌ها می‌تواند از راه آب‌های کثیف و باقی مسائلی که سیل به همراه دارد منتقل شود، نوشت: «آب‌های کثیف و راکد به محل پرورش پشه تبدیل شده است. سیل این هفته در استان‌هایی که بدترین آسیب را دیده‌اند شروع به فروکش کرد، اما بسیاری از آواره‌ها - که اکنون در چادر‌ها و کمپ‌های موقت زندگی می‌کنند - به طور فزاینده‌ای با تهدید عفونت‌های گوارشی، تب دنگی و مالاریا مواجه هستند و این مسئله رو به افزایش است.»

باران‌های موسمی بی‌سابقه از اواسط ژوئن در پاکستان آغاز شده و به دنبال آن سیل هزار و ۵۴۵ نفر را در سراسر پاکستان کشته، میلیون‌ها هکتار زمین را زیر آب برده و ۳۳ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است، ۵۵۲ کودک هم در این سیل در پاکستان کشته شدند.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه خود گفت: «من عمیقاً نگران احتمال وقوع فاجعه دوم در پاکستان هستم: موجی از بیماری و مرگ در پی این فاجعه به شدت بر سیستم‌های بهداشتی حیاتی تأثیر گذاشته و میلیون‌ها نفر را آسیب‌پذیر کرده است. تامین آب مختل شده و مردم مجبور به نوشیدن آب ناسالم می‌شوند. اما اگر به سرعت برای محافظت از سلامت و ارائه خدمات بهداشتی ضروری اقدام کنیم، می‌توانیم تاثیر این بحران را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.»

رئیس سازمان جهانی بهداشت همچنین گفت که نزدیک به ۲ هزار مرکز بهداشتی به طور کامل یا جزئی در پاکستان آسیب دیده‌اند و از افراد خواست تا به اقدامات خود ادامه دهند و جان افراد بیشتری نجات داده شود.

در حال حاضر نزدیک به ۳ ماه از آغاز وقوع سیل در پاکستان می‌گذرد و جاده‌ها، خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها را در بسیاری از مناطق پاکستان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر برای رسیدگی به نیاز‌های فوری میلیون‌ها نفری که در اثر سیل آسیب دیده‌اند، گروه‌های امدادی و دولت پاکستان تلاش‌های امدادی و توزیع کمک‌های اضطراری را آغاز کرده‌اند. سازمان ملل درخواست کمک ۱۶۰ میلیون دلاری به پاکستان را ارائه کرد. آمریکا هم به طور جداگانه ۲۰ میلیون دلار اضافی را به عنوان کمک مالی برای امدادرسانی به سیل اختصاص داده است.