دیپلمات ارشد اروپا مدعی شد هیچ پیشرفتی را در مسیر موفقیت در توافق هسته‌ای پیش‌بینی نمی‌کند و فکر نمی‌کند دیدار با رئیس‌جمهور ایران مشکل را حل کند.

 

به گزارش مرور نیوز، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتظارات برای دستیابی به موفقیت در توافق هسته‌ای ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته جاری کاهش داد و گفت که او معتقد نیست دیدار با «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران مثمر ثمر باشد.

بورل در مصاحبه‌ای با پولیتیکو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اتحادیه اروپا همه طرف‌ها را جهت طی کردن آخرین گام‌ها برای «احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵» تحت فشار قرار داده است؛ اما او گفت که در بحبوحه مذاکرات جاری به رهبری اتحادیه اروپا هیچ پیشرفت عمده‌ای را به زودی در این موضوع پیش‌بینی نمی‌کند.

بورل گفت: «در سه ماه گذشته، تعامل، فرآیند چند مرحله‌ای همگرا بود. گرچه فعالیت بین طرفین باعث بهبود نتیجه می‌شُد، اما در هفته‌های گذشته این‌طور نبود. اکنون در بن‌بست هستیم. اکنون ما متوقف شده‌ایم. پیشنهاد گذشته که آخرین درخواست از طرف ایران بود، دقیقا ً اصرار برای توافق نبود؛  و اگر امروز باید بگوییم که آیا این هفته اتفاقی افتاده است؟ می‌گفتم من این‌طور فکر نمی‌کنم.»

بورل در ادامه سخنانش تصریح کرد: پیشنهادی که برای احیای توافق هسته‌ای ایران ارائه کردم، همچنان روی میز باقی خواهد ماند و هیچ راه حلی بهتر از آن سراغ ندارم. ما همچنان به دستیابی به نتیجه نهایی درباره توافق هسته‌ای ایران نزدیک هستیم و باید ببینیم که روز‌های آینده چه پیش می‌آید.