وزیر اول اسکاتلند از احتمال همه پرسی استقلال در این کشور در صورت موافقت دادگاه عالی، خبر داد.

​به گزارش مرورنیوز، «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند از احتمال برگزاری همه پرسی دوم استقلال این کشور از انگلیس خبر داد.

وی گفت در صورتی که دادگاه عالی با این اقدام موافقت کند، همه پرسی احتمالا روز ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۷ مهر ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

چندی پیش یک مقام دولت لیز تراس فاش ساخت دولت او این الزام را برقرار خواهد کرد که باید وجود حمایت 60 درصدی از برگزاری یک همه پرسی استقلال جدید اسکاتلند قبل از آنکه چنین همه پرسی برگزار شود، نشان داده شود.

چندی پیش بوریس جانسون نخست وزیر مستعفی انگلیس گفته بود هر گونه برنامه اسکاتلند برای برگزاری دومین همه پرسی استقلال را نادیده خواهد گرفت که متعاقب این اظهارنظر استورجن خواستار رای دادگاه عالی انگلیس به برگزاری این همه پرسی بدون کسب رضایت دولت انگلیس شد. این پرونده قرار است ماه آینده میلادی مورد رسیدگی قرار بگیرد و احتمالا حکم مربوط به آن در اوایل سال آینده میلادی مطرح خواهد شد.

وزیر اول اسکاتلند اما در واکنش به این پاسخ جانسون، تاکید کرده بود که دموکراسی اسکاتلند گروگان این نخست‌وزیر یا هر نخست‌وزیر دیگری در لندن نخواهد بود.

چندی پیش یک مقام دولت انگلیس مدعی شد حزب ملی اسکاتلند بعد از همه پرسی استقلال سال 2014 اعلام کرده آنها تا زمانی که نظرسنجی ها به طور مداوم  وجود حمایت بیش از 60 درصدی مردم از مستقل شدن اسکاتلند از بریتانیا را نشان ندهند، به سراغ برگزاری یک همه پرسی استقلال دیگر نرود.