زلنسکی بیان کرد: یک هیات از ناظران بین‌المللی باید در مرز بین اوکراین و بلاروس مستقر شوند تا اوضاع امنیتی را رصد کنند. این فرمت توسط دیپلمات‌های ما قابل بررسی است. من از گروه هفت می‌خواهم تا از این ابتکارعمل حمایت کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه خبری راشا تودی، مینسک دولت کی‌یف را به توطئه‌چینی برای انجام حمله‌ای قریب‌الوقوع متهم کرده اما اوکراین تاکید دارد که این هشدارها در اصل برای پوشاندن و پنهان کردن یک تهاجم احتمالی از سوی دیگر است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد که یک نیروی مشترک امنیتی با روسیه در واکنش به تهاجم از سوی اوکراین و غرب ایجاد می‌کند.

لوکاشنکو با بیان اینکه مقام‌های دولتش، اوکراین را به منفجر کردن پل کریمه و استقرار ده‌ها هزار سرباز در مرز دو کشور متهم می‌کنند، مدعی شد که کی‌یف نه تنها به دنبال گفت‌وگو نیست بلکه در حال آماده سازی برای انجام یک حمله علیه قلمروی بلاروس با حمایت غرب است.

کی‌یف چنین اتهاماتی را رد کرده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه شنبه به سران کشورهای عضو گروه هفت گفت: اوکراین به دنبال چنین برنامه‌ای نیست و هیچ طرحی برای انجام اقدامات نظامی علیه بلاروس ندارد.

وی در عین حال، لوکاشنکو را به بهانه‌تراشی برای انجام حمله علیه اوکراین متهم کرد.

زلنسکی همچنین افزود: یک هیات از ناظران بین‌المللی باید در مرز بین اوکراین و بلاروس مستقر شوند تا اوضاع امنیتی را رصد کنند. این فرمت توسط دیپلمات‌های ما قابل بررسی است. من از گروه هفت می‌خواهم تا این ابتکارعمل حمایت کند.

رئیس جمهوری اوکراین مشخص نکرد که آیا ناظرانی از کشورهای گروه هفت می‌خواهد یا از سازمان‌های بین‌المللی.

در حالی که ناظران سازمان‌های بین‌المللی بی‌طرف‌تر هستند، اعضای هیات سازمان امنیت و همکاری اروپا در شرق اوکراین که در سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد بارها توسط روسیه به بی‌اعتنایی به تخلفات توسط دولت کی‌یف متهم شدند؛ این گروه درست پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین از این کشور خارج شد.