سخنگوی سازمان ملل از گفتگوی سازنده بین آنتونیو گوترش دبیر کل جدید سازمان ملل و دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا خبر داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، فرهان حق سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه با دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا گفتگو کرده و دو طرف مذاکرات سازنده ای درباره روابط آمریکا- سازمان ملل داشته اند.

گوترش که نخست وزیر سابق پرتغال و رئیس آژانس پناهجویان سازمان ملل بوده، از روز یکشنبه رسما دبیر کل جدید سازمان ملل شده است. وی روز گذشته به صورت تلفنی با ترامپ صحبت کرده است. ترامپ نیز از 20 ژانویه یعنی جمعه 2 هفته آینده رسما رئیس جمهور آمریکا خواهد شد.

فرهان حق به خبرنگاران گفت: این یک تماس تلفنی مقدماتی بود و مذاکرات سازنده ای درباره روابط آمریکا و سازمان ملل، انجام شده است. دبیر کل سازمان ملل گفته است که منتظر تعامل با رئیس جمهور جدید آمریکا خواهد بود.

ترامپ اخیرا پس از تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت، به شدت از سازمان ملل انتقاد کرده و هشدار داده است که شرایط پس از 20 ژانویه تغییر خواهد کرد.

ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که سازمان ملل در شرایط کنونی تنها به یک باشگاه تبدیل شده تا برخی افراد گردهم جمع شوند و اوقات خوشی را بگذرانند، علی رغم اینکه این سازمان قابلیت های زیادی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان ملل پتانسیل ها و توانایی های زیادی دارد ولی در شرایط فعلی تنها یک باشگاه برای برخی افراد است تا دور هم جمع شوند و اوقات خوشی را داشته باشند.

گوترش نیز در یک مصاحبه تاکید کرد: ترامپ گفته است که سازمان ملل پتانسیل زیادی دارد. این دقیقا احساس من است. وظیفه من این است که مطمئن شوم این پتانسیل به واقعیت تبدیل می شود.

گوترش در سخنرانی برای کارکنان سازمان ملل در روز سه شنبه گفت: در برخی مناطق جهان، یک مقاومت و تردید درباره نقش سازمان ملل وجود دارد.

شان اسپایسر سخنگوی ترامپ نیز روز چهارشنبه اظهار داشت: رئیس جمهور منتخب آمریکا قصد دارد با همکاری رکس تیلرسون نامزد وزارت خارجه و نیکی هالی گزینه انتخاب شده به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل؛ برای برخی اصلاحات و تغییرات در سازمان ملل تلاش کند.