رئیس جمهور ترکیه پس از احیای روابط دیپلماتیک با صهیونیست‌ها، «شاکر اوزکان تورونلار» را به عنوان سفیر این کشور در سرزمین‌‌های اشغالی انتخاب کرد.

به گزارش مرور نیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه حکم انتصاب «شاکر اوزکان تورونلار» سفیر این کشور در سرزمین های اشغالی را امضا کرد.

این حکم پس از احیای روابط دیپلماتیک میان دو طرف به امضا رسید.

مناسبات ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال گذشته در سطح قابل توجهی بهبود یافت. ترکیه پس از چهار سال وقفه، سفیر خود در سرزمین های اشغالی را در تازه ترین اقدام در جهت عادی سازی روابط با تل آویو منصوب  کرد.  

شاکر اوزکان تورونلار یک دیپلمات کهنه کار است که بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به عنوان سرکنسول ترکیه در بیت المقدس خدمت کرده است.

طبق حکم رئیس جمهوری ترکیه، تورونلار که عضو هیات مشاوران سیاست خارجی ترکیه است، به عنوان سفیر آنکارا در تل آویو منصوب شده است.

چندی پیش مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که استانبول تصمیم گرفته است سفیر خود در اسرائیل را منصوب کند و مناسبات دیپلماتیک میان دو طرف را از سر گیرد. تورونلار قبلا به عنوان سفیر فلسطین خدمت کرده است.

روابط تل آویو و استانبول در سال ۲۰۱۰ پس از حمله نیروهای ویژه اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره که از ترکیه به نوار غزه در حال حرکت بود و تصاحب آن، رو به تیرگی گذاشت.

در ماه می ۲۰۱۸، آنکارا از سفیر اسرائیل در ترکیه خواست این کشور را پس از اعتراضات در نوار غزه در مخالفت با سالگرد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، ترک کند.

آنکارا سفیر خود از اسرائیل را در ماه می ۲۰۱۸ فراخواند و نماینده رژیم صهیونیستی را پس از تشدید اختلافات میان دو طرف اخراج کرد. اسرائیل نیز این اقدام را با بازگرداندن کنسول ترکیه در بیت المقدس تلافی کرد.

روابط دو طرف همچنین پس از آنکه اردوغان از سیاست های اسرائیل نسبت به فلسطینی ها انتقاد کرد، تیره شد. اما اردوغان پس از پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخاباتی که پیشتر در ماه جاری در سرزمین های اشغالی برگزار شد، با ارسال نامه ای به وی تبریک گفت.